Erik ten Hag telah membayangkan bahawa Harry Maguire mungkin meninggalkan Manchester United pada musim panas ini jika pemain pertahanan itu memutuskan dia tidak berpuas hati dengan kekurangan masa bermain.

Kapten kelab itu hanya bermain 16 perlawanan Liga Perdana Inggeris musim ini dan kerap kali melakukan kesilapan sepanjang musim, yang terbaru ketika tersingkir daripada Liga Europa bertemu Sevilla bulan lalu.

Ten Hag secara konsisten memuji pengaruh pemain berusia 30 tahun itu -- yang menyertai kelab pada 2018 dari Leicester dengan harga GBP80 juta, bayaran rekod dunia untuk pemain pertahanan, dan di bawah kontrak sehingga 2025.

Lisandro Martinez dan Raphael Varane telah menjadi gandingan pertahanan tengah pilihan dalam kempen pertama bekas pengurus Ajax itu, dengan Luke Shaw turut dipilih turun sebagai pertahanan tengah, ketika pasukan itu mengumpul 17 gol tanpa bolos di liga teratas -- paling banyak berbanding mana-mana pasukan.


Kini pengurus telah membuat cadangan bahawa masa Maguire di United mungkin akan berakhir.

"Tiada siapa yang akan gembira dengan situasi ini," kata Ten Hag dalam temu bual dengan The Times.

“Maguire juga tidak akan gembira dengan perkhabaran ini. Dia sentiasa berlatih pada tahap terbaik, dengan usaha 100 peratus.

“Jadi dia mengendalikan situasi itu dengan baik dan dia adalah kapten kepada pasukan ini.

“Tetapi dia mempunyai persaingan yang tinggi dengan Raphael Varane, serta beberapa pemain lain mampu mengisi slot pertahanan tengah.”

Dia menambah, “Saya gembira kerana dia masih berada di sini dan apabila kami memerlukannya dia melakukan tugas dengan baik. Tetapi Maguire perlu membuat keputusan buat dirinya.”