Romelu Lukaku boleh membuat 'perbezaan besar' kepada jentera serangan Inter sekiranya dia kembali ke kelab itu dari Chelsea, menurut legenda Blues, Gianfranco Zola.

Lukaku semakin hampir untuk kembali ke San Siro kurang setahun selepas menyertai Chelsea dalam perpindahan rekod kelab GBP97.5 juta, dengan ketua eksekutif Inter, Giuseppe Marotta, mendedahkan Isnin lalu bahawa kelab itu sedang dalam perbincangan untuk menandatangani Paulo Dybala dari Juventus.

Penyerang Chelsea itu hanya menjaringkan lapan gol Liga Perdana Inggeris (English Premier League) ketika Chelsea menduduki tempat ketiga dalam liga utama Inggeris penggal lalu, dan dilaporkan mahu kembali ke kelab yang bersamanya memenangi Serie A pada 2020-21.

Lukaku menjaringkan 30 gol dan mencatat 11 bantuan dalam 44 penampilan untuk Inter pada musim terakhirnya bersama Nerazzurri, dengan purata satu gol setiap 118.77 minit.

Di kalangan penyerang dalam lima liga teratas Eropah yang menjaringkan 20 gol atau lebih dalam semua pertandingan pada kempen itu, hanya lapan minit purata lebih sedikit antara penyerang berbanding pemain Belgium itu, termasuk pemain seperti Robert Lewandowski (70.6), Kylian Mbappe (88.62), Cristiano Ronaldo ( 104.19) dan Lionel Messi (110.32).

Hebat Chelsea, Zola berpendapat Lukaku boleh membuat perubahan untuk pasukan Inter yang terlepas kejuaraan Serie A dengan hanya dua mata musim lalu.

"Lukaku terus menyatakan hasrat ini untuk kembali ke Inter di mana dia mendapati dirinya sangat baik, tetapi secara jujur ​​saya fikir ia adalah operasi yang sukar," katanya kepada Sky di Itali.

"Jika dia kembali ke Inter, dia akan menjadi pemain yang mampu membuat perubahan besar, juga berdasarkan kesukaran tahun ini."

Seorang lagi pemain berprofil tinggi yang akan dikaitkan dengan perpindahan ke Itali ialah Angel Di Maria, yang boleh didapati secara percuma selepas mengumumkan perpindahannya dari Paris Saint-Germain.

Pemain antarabangsa Argentina itu dilaporkan menjadi sasaran Juventus, dan Zola percaya perpindahan itu akan memberi manfaat kepada Bianconeri dan Serie A secara keseluruhan.

Bagaimanapun, beliau turut menyeru bola sepak Itali untuk melakukan lebih banyak lagi untuk melahirkan pemain penyerang muda yang berkualiti seperti Di Maria selepas Azzurri kendalian Roberto Mancini terlepas kelayakan ke Piala Dunia dan memulakan kempen Liga Negara dengan buruk.

“Dia mempunyai pengalaman dan kualiti yang penting, pemain berkaliber ini meningkatkan tahap bola sepak kami,” kata Zola mengenai Di Maria.

"Tetapi kita mesti memikirkan untuk mencipta pemain berkualiti tinggi dalam sektor remaja kita, terutamanya dalam 40 meter terakhir [sebelum gol], di mana kita kekurangan."