Jurgen Klopp mengisytiharkan kemenangan 2-0 Liverpool di Newcastle United sebagai 'keputusan besar' namun bimbang mengenai kecederaan bahu yang dialami Darwin Nunez.

Penyerang Uruguay itu memberi Liverpool pendahuluan selepas 10 minit di St James' Park, dengan Cody Gakpo menggandakannya tidak lama kemudian.

Kad merah Nick Pope pada minit ke-22 kerana mengendalikan bola di luar kawasan penaltinya untuk menafikan Mohamed Salah yang berlari ke arah gawang memberikan kelebihan buat Liverpool, walaupun Newcastle masih mampu mencipta beberapa peluang di penghujung permainan.

Bercakap kepada Sky Sports selepas kemenangan liga kedua pasukannya dalam tempoh enam hari, Klopp berkata, "Keputusan yang penting, rekod bersih, dua gol cemerlang, dan ruang untuk penambahbaikan, jelas sekali.

"Gol-gol yang indah, kad merah mungkin juga telah membantu kami.

“Menentang 10 pemain kami tidak bertindak balas dengan baik, pada masa itu kami masih mempunyai momentum dan sukar untuk kembali, dan Newcastle telah cuba sedaya upaya untuk bangkit.

“Pasukan berada di tahap terbaik, perwatakan yang terbaik, mereka memberikan segala-galanya di atas padang."


Nunez telah digantikan selepas pada minit ke-60 berikutan pertembungan dengan Kieran Trippier yang menyebabkan dia memegang bahunya, yang berpotensi menyaksikan dia terlepas perlawanan pertama peringkat 16 terakhir Liga Juara-Juara menentang Real Madrid.

"Perkara paling negatif ialah Darwin terpaksa meninggalkan padang," kata Klopp. "Dia sepatutnya akan dikeluarkan namun dia mengalami kecederaan bahu dan jadi kami perlu melihat sejauh mana tahap seriusnya, harapnya tidak terlalu menjejaskan pasukan."