Jordan Henderson berseloroh dia bersedia untuk menghubungi Steven Gerrard ketika Liverpool mengintai bantuan daripada Aston Villa pada hari terakhir musim Liga Perdana Inggeris (EPL).

Selepas bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan Southampton 2-1 dalam perlawanan terakhir kempen mereka, pasukan kendalian Jurgen Klopp kekal dengan laungan merangkul kejuaraan Ahad ini.

Tetapi, untuk itu berlaku, mereka mesti terlebih dahulu memenangi pertembungan Anfield dengan Wolves dan kemudian berharap Manchester City kehilangan mata di laman sendiri kepada Villa.

Anak buah Pep Guardiola muncul di tempat teratas dalam perlumbaan yang sengit seperti musim 2018-19, dan Henderson berkata dia bersedia untuk menghubungi bekas rakan sepasukannya di Anfield, Steven Gerrard -- kini pengurus Villa -- ketika dia mencari keputusan yang berbeza.

Dia memberitahu Sky Sports: "Ia sukar. Kami pernah mengalami ini sebelum ini apabila mereka menentang Brighton [dan ketinggalan 1-0] dan penonton bersorak dan anda tahu apa yang berlaku dan sukar untuk memberi tumpuan kepada permainan.

“Mudah-mudahan pengalaman itu, kami telah belajar daripadanya dan kami hanya boleh menumpukan perhatian kepada permainan dan apa yang perlu kami lakukan.

"Mudah-mudahan, Stevie dan Villa boleh membantu kami di City. Saya mungkin menelefonnya sekarang, sebenarnya!"

Liverpool membawa perebutan kejuaraan ke hari terakhir hasil usaha pasukan meraih kemenangan di St Mary's di Southampton.

Takumi Minamino menyamakan kedudukan selepas Southampton mendahului menerusi Nathan Redmond dan Joel Matip memastikan kemenangan dalam separuh masa kedua.