Lionel Messi telah memohon maaf secara terbuka kepada Paris Saint Germain berikutan perjalanan tanpa kebenarannya ke Arab Saudi awal minggu ini.

Pemain skuad kebangsaan Argentina itu dilaporkan didenda dan digantung oleh pendahulu Ligue 1 selepas melakukan lawatan promosi ke negara Timur Tengah itu tanpa kebenaran.

Lelaki berusia 35 tahun itu, yang merupakan duta bagi Pihak Berkuasa Pelancongan Saudi, digambarkan di Riyadh pada hari Isnin, sehari selepas pasukannya mengalami kekalahan mengejut kepada Lorient.

Messi berkata dia terpaksa membuat perjalanan atas sebab kontrak setelah membatalkannya sebelum ini, dan mengandaikan dia mempunyai cuti sehari.

Isu itu telah menyerlahkan kemerosotan jelas hubungan antara pemenang Piala Dunia dengan PSG, dengan laporan menyatakan bahawa dia akan meninggalkan kelab itu pada musim panas.

Messi berkata dalam video yang disiarkan di Instagram, “Saya mahu membuat video ini atas semua yang berlaku.

“Pertama sekali, saya ingin meminta maaf kepada rakan sepasukan saya dan kepada kelab. Sejujurnya saya fikir kami akan bebas selepas perlawanan, seperti yang berlaku pada minggu-minggu sebelumnya.

“Saya telah pergi ke Arab Saudi minggu ini, yang telah dibatalkan sebelum ini dan kali ini saya tidak dapat melakukannya. Saya memohon maaf sekali lagi dan saya di sini sedia menerima sebarang keputusan kelab. Semua yang terbaik."

Messi, pemenang Ballon d’Or tujuh kali, menyertai PSG dalam publisiti yang hebat selepas Barcelona menghadapi masalah kewangan yang teruk dua tahun lalu.

Dia telah dikaitkan dengan kembali ke Nou Camp tetapi secara meluas dianggap kedudukan kewangan pemimpin LaLiga itu menjadikannya tidak realistik. Arab Saudi dan Amerika Syarikat dikhabarkan sebagai destinasi berpotensi lain.