Perubahan kalendar Liga Malaysia (Liga-M) musim ini termasuk beraksi pada sebelah petang akan menjadi cabaran baru buat pasukan dan pemain untuk meningkatkan kualiti permainan ke tahap tertinggi.

Penganalisis sukan, Rizal Hashim, berkata apa yang menjadi persoalan dalam kalangan peminat adalah sama ada pemain mampu mengekalkan kualiti permainan atau tidak berdasarkan faktor cuaca memandangkan mereka sebelum ini sudah terbiasa beraksi pada waktu malam.

“Cumanya apakah kualiti permainan pada ketika cuaca petang dapat dikekalkan berbanding waktu malam.

“Jika ikut telahan bekas jurulatih skuad kebangsaan, Bertalan Bicskei, cuaca petang akan mempengaruhi standard permainan. Kita tunggu dan lihat," katanya.

Justeru, enggan membuat andaian terlalu awal, Rizal mengajak peminat untuk memberi peluang kepada pemain untuk menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca dan perubahan jadual perlawanan demi kemajuan bola sepak negara.

“Apa pun, kita beri peluang kepada pemain untuk beri yang terbaik,” katanya lagi.

Ketua Pegawai Eksekutif Liga Bolasepak Malaysia (MFL), Stuart Ramalingam, pada Khamis lalu mengumumkan waktu sepak mula baru buat Liga-M 2023.

Ia akan melibatkan waktu sepak mula pada jam 5.30 atau 5.15 petang di semenanjung manakala di Sabah dan Sarawak pada jam 4.30 atau 4.45 petang.

Perlawanan lain akan bermula pada jam 8.15 malam dan 9 malam manakala pada bulan Ramadan, ia akan dimulakan jam 10 malam.

Untuk Sabah dan Sarawak pula, sepak mula perlawanan pada jam 8.30 malam dan 8.15 malam, manakala ketika bulan Ramadan akan bermula pada jam 9.15 malam.

Rizal juga percaya perubahan waktu sepak mula itu mampu melonjakkan jualan tiket selain menggalakkan penyertaan penonton dalam kalangan penyokong yang sudah berkeluarga.

“Saya percaya MFL sudah melakukan tinjauan sebelum mengambil keputusan ini. Secara pukul rata, kutipan tiket tidak begitu memberangsangkan apabila sepak mula diadakan waktu malam.

“Jadi, tidak salah andai MFL sebagai pengendali liga mahu menggalakkan budaya keluarga untuk menonton sebelah petang dan boleh balik lebih awal.

“Ambil contoh jadual perlawanan waktu petang ketika Johor Darul Ta'zim (JDT) beraksi dalam Liga Juara-Juara Asia (ACL) tahun lalu,” katanya.

Kredit: Sinar Harian