Robert Lewandowski perlu memenuhi kewajipan kontraknya dan menerima keputusan Bayern Munich untuk mengekalkannya di tengah-tengah minat daripada Barcelona.

Itulah mesej daripada bekas presiden Bayern, Uli Hoeness, yang turut merungut keputusan Bundesliga yang menyekat pasukan teratas Jerman daripada bersaing di Eropah.

Lewandowski telah menyatakan hasratnya untuk meninggalkan Bayern dengan jelas, mengisytiharkan kisahnya dengan pasukan kendalian Julian Nagelsmann sudah 'berakhir' walaupun mempunyai baki 12 bulan dalam kontraknya.

Di sebalik pendirian Bayern terhadap Lewandowski, Stats Perform memahami bahawa juara Bundesliga itu telah membuat perjanjian dengan Liverpool untuk menandatangani Sadio Mane, yang mungkin membuka jalan kepada penyerang Poland itu untuk berhijrah.

Bagaimanapun, masih terdapat persoalan mengenai kewangan di sebalik perjanjian Barca untuk Lewandowski, dengan Bayern enggan menjual dan kelab Catalan itu bergelut dengan isu kewangan yang didokumentasikan dengan baik.

Hoeness, yang bersara sebagai presiden Bayern pada November 2019 selepas 49 tahun bersama kelab itu sebagai pemain dan pengurusan, berkata Lewandowski tidak boleh merungut mengenai keputusan Bayern sekiranya mereka memilih untuk terus berpegang pada hasrat untuk mengekalkannya.

"Dia telah menyertai jawatan FC Bayern: iaitu, untuk menggunakan hak untuk memenuhi kontrak jika tiada alternatif ditemui," kata Hoeness dalam temu bual dengan G14 Plus.

"Saya menganggap bahawa Robert akan menerimanya pada akhirnya."