Frank Lampard menggesa agar penggunaan VAR lebih konsisten dalam Liga Perdana Inggeris (EPL), kerana penggantungan tiga perlawanan pemain tengah Everton, Allan kerana kad merah menentang Newcastle United dikekalkan.

Allan pada mulanya diberi amaran kerana melakukan kesalahan taktikal yang jelas ke atas Allan Saint-Maximin di Goodison Park pada Khamis, tetapi Craig Pawson menaik taraf keputusan itu kepada warna merah selepas menyemak monitor VAR.

Alex Iwobi menjadi wira apabila memastikan kemenangan penting 1-0 untuk Everton dalam pertembungan yang dihentikan sementara kerana penunjuk perasaan mengikat dirinya pada tiang gol pada awal separuh masa kedua, walaupun Toffees tidak bernasib baik dua minggu sebelumnya apabila VAR gagal untuk melihat bola terkena tangan Rodri ketika bertemu Manchester City yang berkesudahan dengan kekalahan 1-0.

Bercakap sebelum pengumuman bahawa Everton tidak berjaya membuat keputusan merah Allan dibatalkan atau larangan tiga perlawanannya dikurangkan, Lampard telah meluahkan kekecewaannya terhadap penggunaan teknologi dalam memimpin.

"Terdapat tanda tanya mengenai VAR. Saya memahami sisi manusia dan saya tidak mahu mengetuk gendang mengenai perkara itu," kata Lampard.

"Akan ada kesilapan kerana kita manusia. Saya melakukan kesilapan sebagai pengurus, pemain melakukan kesilapan, ini adalah dunia yang kita diami dan kita tidak mahu menyingkirkan sistem, tetapi ia adalah konsistensi. Saya sangat gembira untuk mengadakan perbualan itu. Kita perlu meminta mereka bergerak ke hadapan."

Allan akan terlepas perlawanan suku akhir Piala FA esok menentang Crystal Palace dan perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) menentang West Ham dan Burnley.