Frank Lampard berkata Mason Mount akan menandatangani kontrak baharu di Chelsea namun menerima keadaan mungkin tidak begitu mudah untuk pemain tengah England itu.

Pemain berusia 24 tahun itu bakal memasuki tahun terakhir kontraknya dan telah dikaitkan dengan perpindahan meninggalkan kelab yang disertainya pada usia enam tahun.

Kedua-dua pihak telah berbincang sepanjang musim mengenai perjanjian baharu tetapi gagal mencapai persetujuan, dan nampaknya semakin besar kemungkinan dia akan berkelana dengan Liverpool dan Manchester United dilaporkan berminat.

Jika tiada lanjutan dipersetujui, ia bermakna dia bebas untuk memulakan rundingan dengan kelab lain pada awal tahun depan, namun Chelsea mungkin ingin menjual pada musim panas untuk mengelak kemungkinan graduan akademi itu meninggalkan kelab secara percuma.

Sebagai produk belia, sebarang jualan akan direkodkan dalam akaun Chelsea sebagai keuntungan tulen, yang akan membantu dalam usaha mereka untuk kekal dalam peraturan Financial Fair Play berikutan perbelanjaan pemindahan yang besar sepanjang 12 bulan lalu.

Lampard, yang memberikan Mount penampilan sulung dalam pasukan utamanya pada musim pertamanya sebagai pengurus pada 2019 dan sering menyuarakan kekagumannya terhadapnya, berkata kelab itu mesti berusaha untuk menunjukkan kepada pemain akademi bahawa terdapat laluan kepada pasukan senior tanpa mengira masa depan Mount.

“Sukar untuk saya ulas kerana saya tidak berada di dalam fikiran Mason,” kata Lampard.

“Saya mendoakan yang terbaik untuk Mason secara peribadi dan kekal di sini bersama Chelsea, saya telah melihat apa yang telah dijelmakan Mason di kelab ini. Tetapi kita akan lihat."