Ratu Elizabeth II telah meninggal dunia pada usia 96 tahun, Istana Buckingham telah mengesahkan.

Baginda telah memerintah selama lebih 70 tahun, mengatasi 12 Perdana Menteri dan 14 Presiden.

Permaisuri, 96, menyambut Jubli Platinumnya tahun ini tetapi terdapat kebimbangan sejak sekian lama mengenai kesihatannya.

Apa yang berlaku kepada sukan di UK selepas Ratu meninggal dunia?

Perancangan sekitar kematian Ratu dikenali sebagai Operasi London Bridge dan ia adalah rancangan yang sangat terperinci yang dibuat sejak dia meninggal dunia.

Dan terdapat implikasi kepada acara sukan UK?

Liga Perdana Inggeris (English Premier League) akan diterajui oleh bimbingan DCMS (Jabatan Kebudayaan, Media dan Sukan) tetapi perlawanan bola sepak pada hujung minggu berikutan kemangkatan Ratu Elizabeth hampir pasti akan dibatalkan. Ini termasuk perlawanan liga utama Inggeris, EFL, SPL, dan Ireland dan Wales dengan perlawanan ditangguhkan.

Terdapat juga protokol yang disahkan di sekitar perlumbaan kuda dan kriket. Royal Ascot dijangka dibatalkan.

Selepas kematian George VI pada tahun 1952, perlawanan ragbi dan hoki telah dibatalkan, sementara perlawanan bola sepak diteruskan. Peminat menyanyikan Abide With Me dan lagu kebangsaan sebelum memulakan perlawanan.

Semua perlawanan, termasuk golf, tidak dibenarkan untuk diadakan di Taman Diraja.

Apa yang berlaku di UK selepas Ratu meninggal dunia?

Putera Charles menjadi Raja dan dia akan menyampaikan ucapan kepada negara dalam siaran televisyen, biasanya pada hari selepas kematian.

Perdana Menteri, Liz Truss, akan mengadakan pertemuan dengan Charles, manakala Kementerian Pertahanan akan menganjurkan tabik hormat senapang dan seminit berdiam diri di seluruh negara.

Kematiannya mencetuskan tempoh rasmi berkabung selama 12 hari dengan semua bendera Kesatuan dikibarkan separuh tiang.