Iraq dan Australia memastikan kemaraan mereka ke pusingan ketiga pusingan awal Piala Dunia 2026 pada Selasa (26 Mac) dengan kemenangan masing-masing menentang Filipina dan Lubnan, manakala Korea Selatan berjaya catat kemenangan 3-0 ke atas Thailand.

Pasukan Iraq mencatatkan kemenangan keempat berturut-turut untuk mara apabila pasukan Jesus Casas membenam Filipina 5-0 di Manila.

Aymen Hussein menjaringkan dua gol pada separuh masa pertama, serta satu gol daripada Amir Ali Ammari, manakala bekas pemain tengah Manchester United Zidane Iqbal dan Zayed Tahseen masing-masing menjaringkan gol pada minit ke-61 dan ke-77.

Kemenangan itu melonjakkan Iraq kepada 12 mata dalam Kumpulan F, sembilan di hadapan Vietnam di tempat ketiga, yang mengalami kekalahan 3-0 di Hanoi menentang Indonesia.

Keputusan itu mengukuhkan harapan Indonesia untuk mendapat tempat ke pusingan seterusnya apabila pasukan Shin Tae-yong mengukuhkan kedudukan mereka di tempat kedua dalam kumpulan di hadapan Vietnam dengan baki dua perlawanan.

Jay Noah Idzes memberi pendahuluan kepada pasukan pelawat pada minit kesembilan dan jaringan tambahan Rangar Oratmangoen dan Muhammad Sananta melakar kejayaan penting buat pasukan Asia Tenggara itu.

Dua penamat teratas dalam setiap sembilan kumpulan mara ke pusingan kelayakan seterusnya, yang akan menyaksikan 18 pasukan bertarung untuk rebut lapan tempat bagi menjamin tempat di Piala Asia pada Piala Dunia di mana 48 pasukan yang pertama di Kanada, Mexico dan Amerika Syarikat pada 2026.

Craig Goodwin menjaringkan dua gol ketika Australia turut mara dalam kemenangan 5-0 ke atas Lubnan di Canberra yang mengesahkan Socceroos akan mara dari Kumpulan I dengan mata maksimum daripada empat perlawanan.

Palestin pula menduduki tangga kedua dengan tujuh mata selepas meraih kemenangan 1-0 ke atas Bangladesh.

Michel Termanini menjaringkan gol dua minit selepas minit ke-92 apabila Amid Mahajna dibuang padang kerana menerima kad kuning kedua untuk menggerakkan Palestin lima mata di hadapan Lubnan yang menduduki tempat ketiga.

Korea Selatan yang sebelum ini catat keputusan seri yang mengecewakan pada Khamis dengan Thailand di Seoul kembali dalam pertembungan timbal balik di Bangkok dengan Lee Jae-sung, Son Heung-min dan Park Jin-seop menjaringkan gol masing-masing untuk hasilkan kemenangan 3-0 dalam Kumpulan C.

Lee menyempurnakan percubaannya melepasi garisan gol pada minit ke-19 menyusuli bahagian tengah Cho Gue-sung dan Son menggandakan jaringan sembilan minit selepas berjaya sudahkan hantaran tajam Lee Kang-in.

Park melengkapkan kemenangan lapan minit sebelum tamat dengan sepakan voli jarak dekat selepas Kim Min-jae menanduk hantaran lintang Kim Jin-su ke laluannya.

China naik ke tangga kedua dalam kumpulan dengan kemenangan 4-1 ke atas Singapura, dengan Wu Lei menjaringkan dua gol untuk membawa pasukan Branko Ivankovic mengumpul tujuh mata daripada empat perlawanan, tiga mata di depan Thailand di tempat ketiga.