Roberto Mancini menegaskan Itali tidak boleh melupakan apa yang telah mereka capai baru-baru ini ketika pasukannya bersedia untuk pertembungan sengit dengan Ireland Utara.

Pemenang Euro 2020 itu duduk di atas Switzerland dalam kelayakan Piala Dunia Kumpulan C berdasarkan perbezaan gol, dengan kedua-dua pasukan kini mengumpul 15 mata selepas mereka seri 1-1 Jumaat lalu.

Dengan hanya juara kumpulan layak secara automatik ke peringkat akhir, jatuh ke tangga kedua menyaksikan Itali ke play-off dan berkemungkinan terlepas Piala Dunia buat kali kedua berturut-turut.

Bagaimanapun, ketika Itali bersedia untuk perlawanan terakhir mereka dengan Ireland Utara -- yang berada di tempat ketiga dengan lapan mata -- Mancini memohon pasukannya untuk mengingati apa yang telah mereka capai setakat ini.

"Kita tidak boleh berfikiran negatif," kata Mancini pada sidang akhbar pra-perlawanan semalam. “Kami tahu ia perlawanan penting, kami akan pergi ke sana dengan matlamat untuk menang dan tahu Ireland Utara sukar untuk ditewaskan di sini.

"Sekiranya kami terlepas, maka kami perlu sekali lagi beraksi Mac depan, tetapi kami layak secara automatik dalam perlawanan esok dan itulah yang perlu kami utamakan.

"Tiada siapa yang percaya kepada kami apabila kami memulakan perjalanan ini tiga tahun lalu dan kami tahu ada saat-saat sukar sepanjang perjalanan. Ia adalah perlawanan yang sukar esok, tetapi pemain tidak boleh melupakan segala yang telah mereka capai.

"Mereka tidak boleh berasa terlalu risau, mereka perlu bermain dengan kebebasan dan menumpukan perhatian kepada apa yang perlu dilakukan."