Jude Bellingham telah dinobat sebagai pemain terbaik Bundesliga musim ini.

Pemain tengah skuad kebangsaan England itu memenangi anugerah itu hanya dua hari selepas kelabnya Borussia Dortmund terlepas gelaran Bundesliga kepada Bayern Munich kerana perbezaan gol.

Bellingham telah membuat lebih daripada 130 penampilan sejak menyertai Dortmund dari Birmingham dengan harga lebih GBP20 juta tiga tahun lalu.


“Setiap tahun atau setengah tahun saya bermain di kelab, tanggungjawab saya dalam pasukan telah meningkat,” kata Bellingham.

“Saya perlu terus berada di mana-mana di atas padang dan mencuba yang terbaik untuk menyumbang ke hadapan dan ke belakang dan cuba mengawal permainan, cuba menguasai bahagian tengah.

“Rakan sepasukan saya, jurulatih dan kakitangan telah membantu saya untuk berkembang.

"Saya datang ke kelab sebagai pemain yang berbakat, tetapi saya telah menambah elemen kepada permainan saya yang telah membawanya ke peringkat seterusnya dan saya fikir itu bergantung kepada mereka, terutamanya."

Bellingham, yang berusia 20 tahun bulan depan, mengetuai Dortmund musim ini untuk menjadi kapten termuda kelab itu dan menjaringkan 14 gol dalam semua pertandingan.

Dia telah dikaitkan kuat dengan perpindahan dari Jerman pada musim panas ini, dengan Real Madrid dilaporkan mengetuai persaingan untuk mendapatkan tandatangannya.