Mikel Arteta mengakui Gabriel Jesus akan 'kecewa' dengan persembahan yang membosankan ketika Arsenal seri di Southampton semalam.

The Gunners berada di kedudukan teratas di St Mary's ketika Granit Xhaka membuka jaringan pada minit ke-11, mencari jaringan dalam perlawanan berturut-turut buat kali kedua dalam karier Arsenalnya.

Jesus dua kali berpeluang melebarkan kelebihan Arsenal pada separuh masa pertama, namun dinafikan oleh Gavin Bazunu dalam situasi satu lawan satu.

Penyerang Brazil itu juga dihalang oleh blok terakhir Mohamed Elyounoussi selepas rehat; pemain tengah Saints memberi umpan kepada Stuart Armstrong sejurus selepas itu ketika pasukan tuan rumah berjuang untuk seri 1-1.

Pengurus Arsenal, Arteta mencadangkan Jesus, yang mencuba empat percubaan tanpa menewaskan Bazunu, akan menjadi orang pertama yang meluahkan kekecewaannya selepas tersasar di depan gawang.

“Saya pasti hari ini dia akan kecewa,” kata Arteta. "Dia mempunyai peluang, dan dia sentiasa ada. Sungguh malang sekali dia tidak dapat menyempurnakannya."


Arsenal mendahului dua mata daripada Manchester City pada kemuncak Liga Perdana Inggeris, walaupun kelebihan itu mungkin menjadi empat mata jika bukan kerana prestasi yang kurang cemerlang pada separuh masa kedua.

The Gunners menamatkan rentetan 27 perlawanan tanpa seri dalam EPL, dengan Arteta mengiktiraf pasukannya tergelincir di bawah standard tinggi mereka selepas 45 minit pertama.

“Saya rasa pasukan kelihatan sangat segar pada permulaan perlawanan,” tambah pengendali kelahiran Sepanyol itu. "Saya lebih meletakkannya kepada cara kami bermain. Kami sepatutnya bermain lebih baik pada separuh masa kedua."