Leeds United telah melantik Jesse Marsch sebagai ketua jurulatih baharu mereka.

Bekas pengendali RB Leipzig itu akan menggantikan Marcelo Bielsa dengan perjanjian sehingga Jun 2025, tertakluk kepada kelulusan antarabangsa.

Bielsa meninggalkan kelab itu berikutan kekalahan 4-0 di tempat sendiri kepada Tottenham hujung minggu lalu. Ia adalah kekalahan keempat berturut-turut mereka di liga teratas dan bermakna mereka melepaskan 20 gol pada Februari sahaja, paling banyak dalam satu bulan kalendar oleh mana-mana pasukan dalam sejarah Liga Perdana Inggeris (EPL).

Pengarah bola sepak Leeds, Victor Orta berkata: "Kami gembira mengalu-alukan Jesse ke kelab dan teruja untuk dia membawa kami ke babak baharu ini.

“Jesse adalah seseorang yang kami kenal pasti beberapa tahun lalu semasa beliau di Red Bull Salzburg, dan kami percaya falsafah dan gaya bola sepaknya sejajar dengan kelab dan akan sesuai dengan pemain.

"Kami mempunyai rancangan jangka panjang dan sangat percaya dia boleh membawa Leeds United ke peringkat seterusnya dan teruja dengan apa yang akan berlaku pada masa depan."

Marsch dinamakan bos Leipzig sebelum permulaan musim selepas mula menyertai kelab itu pada 2018 sebagai pembantu kepada Ralf Rangnick.

Dia memenangi beregu domestik Austria bersama kelab saudara Salzburg pada 2018-19, yang menyaksikan dia dinamakan sebagai pengganti Julian Nagelsmann di Leipzig, tetapi pemain berusia 48 tahun itu dipecat Disember lalu selepas memenangi hanya lima daripada 14 perlawanan pertamanya di Bundesliga.

Leeds menentang Leicester City di tempat lawan dalam perlawanan liga seterusnya pada 5 Mac.