Erling Haaland telah mendedahkan dia mengkaji permainan Jamie Vardy dengan teliti kerana dia percaya penyerang Leicester City itu 'mungkin yang terbaik dunia' berlari di belakang pertahanan lawan.

Bintang Borussia Dortmund, Haaland telah menjadi antara pemain dikehendaki dalam bola sepak dunia selepas menjaringkan 80 gol dalam 79 perlawanan sepanjang dua tahun di kelab Bundesliga itu.

Jumlah itu hanya dipintas oleh pemain Bayern Munich Robert Lewandowski (107) -- yang telah bermain 11 perlawanan lebih banyak -- dalam kalangan pemain daripada lima liga terbaik Eropah.

Haaland telah dikaitkan dengan pemain seperti Manchester City, Real Madrid dan Bayern, dengan laporan menunjukkan dia mempunyai klausa pelepasan EURO75 juta yang akan diaktifkan pada bulan Julai.

Di sebalik eksploitasinya yang mengagumkan, Haaland mengakui masih ada bahagian dalam permainannya yang boleh dia perbaiki, dengan seorang pemain yang terbukti menjadi sumber inspirasi.

"Saya telah memerhatikan ramai pemain. Mari kita ambil contoh larian di belakang bek tengah apabila nombor 10 menguasai bola," katanya kepada Sky Sports.

"Mungkin anda mempunyai yang terbaik di dunia melakukannya, Jamie Vardy. Saya telah banyak melihatnya mengenai perkara ini. Saya sentiasa menonton banyak bola sepak dan saya masih melakukannya.

"Apabila kami bermain Sabtu, saya pulang ke rumah pada hari Ahad dan menonton bola sepak sepanjang hari."

Vardy telah menjaringkan 122 gol dalam 227 penampilan Liga Perdana sejak permulaan kempen 2015-16, yang terkenal berakhir dengan Leicester memenangi gelaran.

Pemain berusia 35 tahun itu menduduki tempat ke-10 sebagai penyerang paling prolifik dalam lima liga teratas Eropah sepanjang masa itu, satu metrik yang juga didahului Lewandowski dengan 209 gol dalam 208 perlawanan.

Vardy juga telah bercakap tentang kekagumannya terhadap bekas penyerang Arsenal dan Manchester United, Robin van Persie.

"Saya juga banyak menyaksikan Van Persie beraksi kerana dia juga menggunakan kaki kiri," kata Haaland.

"Saya melihat dia menjaringkan banyak gol dan sebagai kaki kiri juga adalah lumrah bagi saya untuk memerhatikannya. Saya telah memerhatikan ramai pemain, terutamanya penyerang."