Roberto De Zerbi berkata Pep Guardiola 'masih nombor satu' dan mendedahkan pengendali Manchester City itu memberi inspirasi kepadanya untuk menjadi jurulatih, selepas Brighton mengikat juara Liga Perdana Inggeris dengan keputusan seri 1-1.

Guardiola memberikan pujian kepada De Zerbi menjelang perlawanan di Stadium Amex, menyifatkan pengurus Itali berusia 43 tahun itu, yang telah membimbing Brighton ke Liga Europa tahun depan, sebagai 'salah seorang pengurus paling berpengaruh'.

De Zerbi bertindak balas selepas mereka bertembung di pantai selatan, di mana gol menakjubkan Julio Enciso membatalkan gol pembukaan Phil Foden dalam perlawanan yang penuh dramatik, dan berkata dia masih menganggap bekas Barcelona dan Bayern Munich itu sebagai yang terbaik di dunia.

“Saya menjadi jurulatih kerana dia,” katanya kepada Sky Sports.

“Saya tidak tahu sama ada ia sesuatu yang baik atau tidak, tetapi saya menjadi jurulatih untuknya kerana saya menyayangi Barcelona dan saya banyak mempelajarinya.

"Saya tidak suka meniru sesiapa, tetapi saya mengambil [perkara daripadanya] apabila saya mula menjadi jurulatih, dan sebelum ini, juga, apabila saya tamat sebagai pemain. Pep masih nombor satu."

Keputusan seri itu memastikan Brighton akan menamatkan saingan di tempat keenam, menjadikan musim ini sebagai musim terbaik dalam sejarah kelab, dan De Zerbi berbangga dengan keberanian yang ditunjukkan pemainnya untuk bersaing dengan Man City.

"Ia sangat sukar," katanya.

"Kami tahu untuk bermain menentang Man City sentiasa sukar.

"Kami bermain dengan sangat baik, kami berhak untuk membuat keputusan kami -- dan kami layak bermain dalam Liga Europa.

"Apabila situasi sukar kami tidak kehilangan gaya kami.

"Untuk menekan barisan pemain berkualiti, saya fikir ia memerlukan keberanian."