Pep Guardiola mendakwa Manchester City berada dalam kedudukan yang dia 'impikan' pada awal musim ketika dia menggesa Kevin De Bruyne dan Jack Grealish untuk mengekalkan mereka di puncak Liga Perdana Inggeris.

Ia kekal sebagai perlumbaan kejuaraan, tetapi Guardiola lebih gembira dengan kedudukan City dalam perebutan piala selepas mereka melonjak ke tempat teratas dengan kemenangan di Arsenal.

Dia menegaskan Arsenal kekal teguh dalam pemburuan tetapi akan berpuas hati dengan situasi ini, yakin pasukan City mampu mengetepikan pesaing mereka di tempat kedua.

Manchester United masih dalam persaingan merebut kejuaraan, hanya ketinggalan lima mata, tetapi City dan Arsenal adalah pendahulu buat masa ini, mengutip 51 mata.

"Arsenal masih mempunyai satu perlawanan dalam tangan, jadi tiada apa-apa yang berubah," kata Guardiola.

Dia kemudiannya merujuk kepada tumpuan City dalam kempen EPL dan pandangan mereka bahawa tiada apa yang dimenangi pada awal musim ini.

Jurang kepada Arsenal mencapai lapan mata pada satu peringkat, tetapi mereka bangkit sementara The Gunners mengalami penurunan dalam prestasi.

City diberikan bayangan kejuaraan EPL yang ketiga berturut-turut dan yang kelima dalam enam musim.

“Kami menyedari kami perlu kembali ke gelanggang beraksi dengan baik untuk berada dekat dengan puncak liga, dan kini kami berada di sana, kami semakin hampir,” kata Guardiola.

"Masih ada 15 perlawanan lagi, banyak perlawanan, tetapi kami mahu tiba di lapan, 10 perlawanan terakhir, berada di sana, dekat, teratas atau hampir dengan puncak liga."

Bercakap mengenai dua gandingan dalam jentera serangan, De Bruyne dan Grealish, Guardiola berkata, "Kualiti yang dipamerkan sentiasa di tahap terbaik dan mereka mengambil risiko dalam setiap keputusan yang dilakukan di atas padang menjadi pemisah buat City dan pasukan lawan, mereka perlu meneruskan rentak cemerlang.

"Mereka mampu melakukannya, saya menyedari tuntutan sehingga penghujung musim adalah sukar dan kami bakal berdepan lawan yang cukup agresif dan kami memerlukan setiap pemain beraksi di tahap terbaik."