Phil Foden telah memberi amaran kepada Manchester City bahawa mereka mesti 'mengambil lebih banyak peluang' berikutan aksi epik separuh akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Real Madrid.

Pemain antarabangsa England itu menjadi sasaran semasa pertembungan mendebarkan di Stadium Etihad, di mana pasukan bimbingan Pep Guardiola mencipta kemenangan tipis 4-3.

City bertandang ke Madrid untuk perlawanan kedua minggu depan dengan mengetahui mereka akan mara ke final kedua berturut-turut jika mereka mengekalkan kelebihan kecil itu, setelah tewas 1-0 kepada Chelsea dalam persembahan tahun lalu.

Jurang kemenangan mungkin lebih besar tetapi untuk penyudah yang membazir. Malah, tuan rumah mencatatkan 16 percubaaan ke gawang, dengan hanya enam yang tepat mengenai sasaran.

Dan Foden tahu dia dan rakan sepasukannya mesti menunjukkan lebih banyak kelebihan klinikal dalam perlawanan-perlawanan penting.


"Bagi peminat yang menonton, ia jelas merupakan permainan bola sepak yang hebat," katanya kepada BT Sport.

“Kami bermain pasukan yang telah memenangi Liga Juara-Juara berkali-kali dan jika kami memberikan bola, mereka akan menghukum kami.

“Ia adalah sesuatu yang perlu kami usahakan pada perlawanan kedua. Kedudukan masih kekal.

"Ia adalah perlawanan yang hebat, cukup sengit. Kami bermula dengan sangat baik dan boleh menamatkan usaha mereka. Dalam perlawanan ini, kami perlu mengambil lebih banyak peluang."