Roberto Martinez mengatakan bahawa dia tidak pernah melihat Eden Hazard 'bersemangat' untuk bekerja keras dan juga berharap Kevin De Bruyne dapat kembali cergas untuk pertembungan Belgium dengan Denmark.

Hazard mengalami kecederaan sepanjang dua musim di Real Madrid dan dianggap tidak bersedia untuk memulakan kemenangan 3-0 ke atas Belgium ke atas Russia dalam aksi pembukaan Kumpulan B sebelum ini.

Pemain berusia 30 tahun itu bermain 18 minit terakhir di Saint Petersburg - satu-satunya persembahan di peringkat antarabangsa dalam 19 bulan, enam hari selepas muncul sebagai pemain gantian menentang Croatia.

Dia hanya memperoleh 18 sentuhan bola ketika berada di lapangan, tetapi Martinez gembira dengan kemajuan yang dibuat oleh penyerang Madrid untuk kembali ke tahap terbaik.


"Saya tidak pernah melihat dia bekerja begitu keras dalam sesi latihan," kata Martinez pada sidang akhbar semalam. "Sebagai kapten, dia berasakan ia adalah tanggungjawabnya. Sejak hari pertama dia bersama kami, dia bekerja keras.

"Menentang Russia, itu pertama kali saya melihat Hazard sungguh riang. Sebelum itu saya selalu melihatnya berfikir di atas padang.

"Sekarang dia bermain lebih intuitif, bergerak dan menjauh daripada pemain pertahanan. Cabarannya sekarang adalah bertahan selama 90 minit.

"Dia bekerja secara individu sekali lagi hari ini, tetapi dia akan mendapat lebih banyak minit menentang Denmark dan lebih banyak lagi menentang Finland, ketika dia harus dapat bermain penuh 90 minit."

De Bruyne tidak berperanan dalam kemenangan selesa Belgium menentang Russia, dua gol Romelu Lukaku dan satu gol Thomas Meunier memastikan mereka memulakan kempen Euro dengan kemenangan 3-0 tempohari.