Pemain tengah Chelsea, Jorginho, percaya Frank Lampard 'melepasi beberapa langkah' dan belum bersedia menjadi ketua jurulatih di Stamford Bridge.

Lampard, penjaring gol terbanyak kelab, dilantik oleh The Blues menjelang musim 2019-20, setelah terkesan memberikan impak ketika bersama Derby County dalam saingan Kejuaraan.

Bekas bintang England itu membimbing Chelsea ke kedudukan empat teratas pada musim pertamanya sebagai pengendali dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL), dan juga mara ke final Piala FA di mana mereka ditewaskan Arsenal.

Tetapi ada sedikit tanda kemajuan ketika Lampard dipecat sejak Januari tahun ini, dengan pasukan berada di tangga kesembilan, dan dia digantikan oleh Thomas Tuchel.

Lampard meraih 1.67 mata setiap perlawanan sepanjang pimpinannya di Chelsea, yang merupakan petak keempat terendah dalam kalangan pengurus EPL.

Tidak ada bos Blues yang melihat pasukannya meledak gol yang lebih kurang berbanding Lampard, skuad kendaliannya sekadar menjaringkan 1.35 setiap perlawanan.

Hanya lima pemain Chelsea muncul lebih banyak kali di liga di bawah Lampard daripada Jorginho (42), sementara tujuh golnya juga berada di kedudukan keenam pada masa itu.

Tetapi walaupun menjadi orang penting di sisi itu, Jorginho berasakan kurang pengalaman memberikan kesan kepada Lampard.

"Lihat, saya akan benar-benar ikhlas di sini bagi pihak Lampard," katanya kepada ESPN Brasil.


"Saya percaya, memandangkan dia adalah legenda di kelab, dia melepasi beberapa langkah yang diperlukan untuk belajar sebelum mengendalikan sebuah kelab besar.

"Dia datang ke sebuah kelab di mana dia adalah legenda, tanpa pengalaman bersama kelab lain. Saya berasa dia datang terlalu cepat, melewati beberapa langkah ke depan dan tidak memiliki persiapan untuk tugas yang besar, sejujurnya."