Gianluigi Donnarumma memuji 'tahun sempurna' selepas Paris Saint-Germain dan Milan memenangi liga masing-masing, tetapi penjaga gol itu tidak menyesal selepas meninggalkan Rossoneri.

Donnarumma mendapat kecaman meluas oleh penyokong Milan selepas tidak memperbaharui kontraknya, sebelum memilih menyertai PSG secara percuma menjelang musim 2021-22 berikutan kejayaan kempen Euro 2020 bersama Itali.

Pemain berusia 23 tahun itu mengekalkan lima rekod tanpa bolos dalam 17 penampilan Ligue 1 ketika dia berkongsi tugas penjaga gol dengan Keylor Navas, dengan PSG memperoleh gelaran Ligue 1 ke-10 yang menyamai rekod.

Milan, sementara itu, mengetepikan Inter untuk menjulang Serie A pertama mereka dalam tempoh 11 tahun, yang menggembirakan Donnarumma.

“Selepas memenangi gelaran itu, tahun yang sempurna ialah Scudetto Milan dan saya mengucapkan tahniah kepada mereka, mereka melakukan kerja yang luar biasa dan saya bangga dengan mereka,” kata Donnarumma.

"Saya tidak menyesal, saya gembira dengan apa yang telah dilakukan Milan dan saya menulis kepada semua rakan sepasukan untuk mengucapkan tahniah kepada mereka."

Donnarumma turut memuji prestasi rakan penjaga gol, Thibaut Courtois, yang berada dalam prestasi terbaik untuk membantu Real Madrid menang 1-0 ke atas Liverpool dalam final Liga Juara-Juara semalam.

Courtois melakukan sembilan perhentian pada perlawanan akhir, yang paling banyak dalam rekod sejak Opta mula merekod data pada 2003-04, ketika Madrid memperoleh Piala Eropah ke-14, lebih dua kali ganda daripada pasukan lain.

“Saya melihat perlawanan itu dan dia bermain perlawanan yang luar biasa, dia memastikan Real Madrid kekal sehingga tamat,” kata Donnarumma mengenai Courtois.

"Ia membuatkan saya berasa agak seperti kami boleh berada di sana, tetapi malangnya bola sepak adalah seperti itu. Mereka menang dan saya mengucapkan tahniah kepada Courtois, dia mempamerkan aksi cukup hebat."