Memphis Depay berharap Barcelona tetap setia dengan Ronald Koeman ketika presiden kelab, Joan Laporta, sedang mencari alternatif yang lebih berkesan.

Tampaknya, hingga perkembangan baru-baru ini, bahawa Depay dan bekas pengendali, Belanda Koeman akan bertemu kembali di Barcelona dalam beberapa minggu mendatang, tetapi sekarang tidak jelas apakah Koeman akan terus bersama gergasi Catalan itu.

Depay kelihatan ditakdirkan untuk tiba sebagai ejen percuma setelah memutuskan untuk meninggalkan Lyon, manakala Koeman telah berusaha untuk mengejar gelaran LaLiga dan Copa del Rey double sehingga prestasi Barcelona dalam aksi liga menyaksikan mereka sekadar menamatkan saingan di tempat ketiga.

Sekarang Laporta sedang menilai apakah ada pilihan bimbingan yang lebih baik yang tersedia untuk Barcelona untuk kempen baru, dalam masa sama dengan mengekalkan Koeman jika dia tidak dapat menemukan pengurus yang lebih hebat. Laporan bahkan menunjukkan Laporta ingin membawa Pep Guardiola kembali ke kelab, yang di wajahnya kelihatan seperti tidak akan dapat dimeterai.

Depay mengatakan prospeknya sendiri untuk berpindah ke Barcelona tidak bergantung kepada Koeman sebagai orang yang bertanggungjawab.

"Saya berasakan itu tidak penting jika kelab seperti Barcelona berminat," kata Depay. "Ia adalah kelab yang hebat, tetapi ada lebih banyak kelab yang hebat.

"Tidak kira di mana saya pergi, saya suka jika Koeman tinggal di sana. Bagaimanapun ia adalah demi masa depan dirinya sendiri."


Depay ketika ini bersama skuad Belanda dalam persiapan menghadapi Euro 2020, setelah pasukan itu layak di bawah bimbingan Koeman sebelum dia dilamar Barcelona Ogos tahun lalu.

Frank de Boer kini memegang tugas lama Koeman dan Depay berjanji akan '100 peratus fokus' pada tugas pasukan kebangsaan, dengan perlawanan pemanas badan 2 Jun ini menentang Scotland.