Ketika Brazil menyasarkan untuk mempertahankan kejuaraan back Copa America, Mineiro pernah berada di puncak sebelum ini.

Mineiro merupakan sebahagian daripada skuad Selecao ketika menang Copa America bagi edisi 2007, mengatasi Argentina 3-0 untuk mempertahankan gelaran CONMEBOL itu.

Brazil -- dipimpin oleh Dunga -- merupakan bukan pasukan pilihan 14 tahun lalu di Venezuela, di mana Ronaldo, Ronaldinho, Kaka dan Adriano antara yang tidak dapat diturunkan dalam pasukan.

Namun pasukan itu menampilkan Robinho, Julio Baptista dan Dani Alves yang berjaya mengatasi musuh tradisi, Argentina, yang dibarisi pemain seperti Lionel Messi, Javier Zanetti, Carlos Tevez, Juan Roman Riquelme, Juan Sebastian Veron dan Javier Mascherano di Maracaibo.

"Kami menghadapi kejohanan itu dengan pasukan simpanan," kata Mineiro.

"Kerana beberapa pemain utama tidak dapat mengambil bahagian dalam edisi kejohanan itu.

"Pada awalnya, orang tidak mengharapkan banyak daripada kami, media meragui potensi kami. Tetapi kami berjaya berkembang sebagai satu pasukan sedikit demi sedikit dan kami menunjukkan potensi kami. Cabaran terbesar datang pada perlawanan akhir. Dan kami memenangi Copa America dan membawa satu lagi trofi ke Brazil."


"Kami adalah negara yang mempunyai lebih daripada 200 juta penduduk. Ia merupakan tanggungjawab besar untuk menyarung jersi Brazil," kata Mineiro.

"Tekanannya sangat besar. Namun, itu juga merupakan suatu kehormatan, hak istimewa dan impian yang menjadi kenyataan bagi setiap pemain, agar mereka terus profesional dapat memakai baju itu dan mewakili negara.

"Kami mengetahuinya. Kami menyedari batasan kami. Kami telah menjangkakan saingan Copa America yang sukar bagi kami. Tetapi kami benar-benar fokus dan bersatu dan itu penting bagi kami. Seperti yang saya katakan, kami melangkah demi selangkah mendapatkan keyakinan. Kami semakin kuat dan berjaya berada di final dan berjaya memenanginya. Bagi setiap pemain bola sepak profesional, adalah kehormatan untuk memakai baju Selecao. Terlepas daripada tekanan yang mesti anda hadapi."

Tekanan buat Brazil untuk terus mempertahankan trofi Copa America tahun ini, ketika mereka bersiap untuk membuka pertunjukan kejohanan Amerika Selatan menentang Venezuela esok.

Brazil telah memenangi lima daripada sembilan edisi terakhir Copa America, termasuk yang terbaru pada tahun 2019, sementara Selecao mempunyai rekod yang baik berbanding tujuh daripada sembilan pasukan lain bagi kejohanan kali ini.