Penantian penuh kesengsaraan Lionel Messi meraih gelaran bersama skuad kebangsaan berakhir selepas Argentina mengatasi Brazil 1-0 dalam final Copa America.

Messi telah memenangi pingat emas Sukan Olimpik bersama Argentina tetapi gelaran di peringkat senior sebelum bagai sukar digapai.

Segalanya berubah selepas Angel Di Maria menjaringkan gol tunggal dalam aksi final Copa America sekaligus mengakhiri penantian 28 tahun Argentina untuk menjulang gelaran. Messi meraikan dengan rakan sepasukannya di Argentina dengan gilang gemilangnya tetapi hadir satu saat di mana akan kekal dalam kenangan setiap penyokong bola sepak di seluruh dunia.

Selepas wisel penamat ditiupkan, bintang Brazil, Neymar, kelihatan berjalan ke arah skuad Argentina yang meraikan kemenangan, mencari Messi -- bekas rakan sepasukannya di Barcelona. Di saat mereka kelihatan bersama, mereka bersalaman dengan Messi cuba menenangkan pemain Brazil itu.

Tetapi saat perkara itu menjadi viral ketika Messi menggunakan tangan kanannya untuk menolak rakan senegaranya yang sedang meraikan kemenangan sementara terus cuba menenangkan hati pemain Brazil yang sedang terluka itu.



Kejayaan Argentina menjuarai Copa America di Rio de Janeiro mengakhiri rekod tanpa kalah Brazil yang melebihi 2,500 hari.

Argentina kali terakhir merasa kemanisan kejayaan di pentas utama pada 1993 apabila dua jaringan Gabriel Batistuta membenarkan mereka menang 2-1 ke atas Mexico di Ecuador.

Ini adalah kali pertama dalam enam edisi Brazil bermain di tempat sendiri gagal menjulang piala.

Walaupun perebutan trofi Messi bersama Argentina akhirnya berakhir, Neymar masih tanpa gelaran utama di peringkat antarabangsa kerana terlepas kemenangan Brazil di gelanggang sendiri dua tahun lalu kerana kecederaan.

Sumber: sport.ndtv.com, AFP