Thomas Tuchel berkata Chelsea kekal 'sempurna' untuknya dan dia dilatih untuk hidup dengan ketidakpastian selepas Roman Abramovich memutuskan untuk menjual kelab itu.

Abramovich Rabu lalu mengesahkan dia akan dijual selepas 19 tahun sebagai pemilik juara Eropah itu, berkata keputusan itu 'untuk kepentingan terbaik kelab'.

Tuchel mendedahkan bahawa pemain dan kakitangan sejak itu telah diberi taklimat oleh penasihat teknikal dan prestasi, Petr Cech, mengenai situasi di Stamford Bridge, dengan mesej asas adalah untuk memberi tumpuan kepada bola sepak.

Ketua jurulatih The Blues, yang menandatangani perjanjian selama dua setengah tahun untuk menggantikan Frank Lampard pada Januari 2021, berkata perkembangan dramatik itu tidak meninggalkannya memikirkan tentang masa depannya.

"Saya mempunyai masalah yang bertentangan dengan masalah tinggal di sini. Saya telah berkata banyak kali saya suka bekerja di Liga Perdana Inggeris, saya suka berada di England," katanya.

“Saya berasakan tradisi dan kecintaan kepada sukan secara umum, dan untuk bola sepak khususnya, ia adalah tempat yang menakjubkan.

"Chelsea daripada sudut pandangan saya sangat sesuai. Saya suka berada di sini, saya suka segala-galanya tentang kelab dan saya harap ia berterusan.

"Sekarang ada ketidakpastian, tetapi bukankah sentiasa ada sebagai pengurus bola sepak? Jadi saya dilatih untuk menjalaninya. Sudah tentu ada tahap yang berbeza, dan ini adalah tahap yang saya perlu jujur, tetapi saya perkara yang positif akan berakhir dengan baik."