Cesc Fabregas berkata kelab Itali, Como, perlu kekal komited dengan perancangan jangka panjang walaupun kemajuan mereka dipacu kejayaan layak ke Serie A musim ini.

Bekas pemain tengah Arsenal dan Chelsea itu berperanan selaku penolong pengurus di kelab tepi tasik itu selain menjadi pemegang taruh dan bekerja di bawah pengurus Wales, Osian Roberts, yang telah membimbing mereka melepasi Serie B.

Mereka kini mendahului tiga mata di depan kelab di tangga kedua, Venezia, dan jika tiada aral melintang dalam lima perlawanan terakhir maka mereka akan kembali ke kancah utama bola sepak Itali buat kali pertama sejak 2003.

Kelab itu telah diisytiharkan muflis dua kali sejak 2003 tetapi pengambilalihan 2019 oleh syarikat Indonesia, Djarum Group, memberi nafas baru.

Selain Fabregas, Thierry Henry juga merupakan pemegang saham minoriti kelab sementara bekas pemain antarabangsa England, Dennis Wise, bertindak sebagai penasihat.

Fabregas sudah memperoleh lencana kejurulatihan penuhnya dan matlamatnya sejajar dengan cita-cita kelab.

Kembali ke peringkat teratas bola sepak Itali sentiasa menjadi rancangan sambil bercita-cita untuk meraih gelaran dan layak ke kancah Eropah pada tahun-tahun akan datang.

Tetapi Fabregas menegaskan itu hanya akan berlaku jika mereka menghormati proses.

"Kami berjuang, kami mempunyai visi yang jelas tentang hala tuju kami, ke mana kami mahu dapatkan dan kami tahu siapa kami," katanya kepada agensi berita PA.



“Kami tahu di mana kedudukan kami pada masa ini dan kami perlu menghormati proses itu, mengambil langkah yang betul.

“Kami bekerja dengan baik, ramai yang begitu berdedikasi, pemiliknya melabur dengan baik dan bijak.

"Kami berada di halaman yang sama, berkembang setiap minggu untuk mencuba dan membina keluarga ini, kesatuan ini.

"Ayuh lihat di mana kita akan berada pada musim ini."