Keengganan Cristiano Ronaldo untuk menyertai Manchester United menentang Tottenham adalah salah, tetapi Erik ten Hag harus dipersalahkan atas situasi janggal penyerang Portugal itu, menurut Rio Ferdinand.

Ronaldo berjalan menyusuri terowong sebelum sepenuh masa dalam kemenangan 2-0 ke atas Tottenham, perlawanan di mana United mempamerkan prestasi terbaik mereka dalam tempoh lebih setahun.

Ten Hag berikrar untuk 'berurusan dengan' Ronaldo pada hari berikutnya dan United kemudiannya mengeluarkan kenyataan yang mengesahkan pemain berusia 37 tahun itu akan digugurkan untuk lawatan ke Chelsea akibat kelakuannya.

Dalam masa sama, laporan media mencadangkan Ronaldo juga enggan tampil menentang Spurs, dengan Ten Hag mengesahkan perkara itu berlaku dalam sidang media pra-perlawanan pada hari Jumaat.

Ia adalah tindakan terbaru masa depan Ronaldo yang dipersoalkan di bawah Ten Hag; dia tidak menyertai jelajah pramusim United atas sebab peribadi sejurus selepas didakwa mahu beraksi dalam Liga Juara-Juara, dan kemudian dia adalah salah seorang daripada beberapa pemain yang meninggalkan Old Trafford lebih awal semasa perlawanan persahabatan menentang Rayo Vallecano.

Penyerang Portugal itu juga secara rutin mengabaikan rentak apabila digunakan oleh Ten Hag pada musim ini, namun bekas rakan sekerjanya di United, Ferdinand -- yang menganggap dirinya 'rakan' Ronaldo -- berkata pengurus adalah masalahnya.

"Saya tidak akan gembira sebagai pemain," kata Ferdinand kepada BT Sport.

"Ronaldo menyebut dia akan mengendalikan perkara itu secara berbeza. Apa-apa emosi yang terdapat padanya; ia memerlukan kawalan. Saya mungkin akan cuba untuk bertanya kepadanya mengenainya.

"Apabila anda berurusan dengan Cristiano Ronaldo, dia adalah Ronaldo. Cara melayannya berbeza dengan orang lain.

"Komunikasi. Itu mungkin kali pertama dalam hidupnya di mana perkara itu tidak dipegang oleh pengurus.

“Saya tidak mengatakan dia betul tetapi ada pemain istimewa kadang-kadang dalam skuad yang semuanya berfungsi secara berbeza.

"Penting untuk pasukan melihat bahawa dia berkomunikasi dengannya. Dia berusia 37 tahun. Dia mungkin memerlukannya lebih daripada sebelumnya."