Pemain tengah Manchester United, Donny Van de Beek, disifatkan sebagai salah satu perpindahan paling mengecewakan yang pernah dilakukan, demikian pendapat bekas bintang The Red Devils, Dimitar Berbatov.

Van de Beek dibeli daripada Ajax menjelang musim 2020-21 tetapi masih diabaikan oleh pengurus United, Ole Gunnar Solskjaer.

Pemain berusia 24 tahun itu terus memanaskan bangku simpanan dalam dua perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris (EPL) dalam kempen 2021-22 malah sekadar empat kali diletakkan dalam barisan utama liga musim lalu.

Ejen Van de Beek, Guido Albers, mendedahkan pemain Belanda itu sudah mendapat penjelasan mengenai masa depannya oleh Solskjaer yang menegaskan bekas bintang Ajax tersebut merupakan komponen utama pelannya.

Berbatov -- yang memenangi dua gelaran liga selain beberapa kejuaraan lagi ketika di United -- percaya Van de Beek harus meninggalkan Old Trafford jika dia tidak berpuas hati.

"Pintu perpindahan ditutup pada Selasa depan dan tatkala United telah membawa beberapa pemain yang bagus, saya masih berpendapat mungkin ada beberapa urusan perpindahan yang perlu dilaksanakan," tulis Berbatov dalam kolumnya di Betfair.

"Saya rasa kita tidak lagi akan dapat melihat permainan Donny van de Beek.

"Ini adalah situasi yang sangat janggal, mengecewakan dan mengejutkan. Mereka menghabiskan sekitar £35 juta (RM202.6j) bagi mendapatkannya dan tindakan mengeluarkan dana untuk pemain yang tidak memulakan banyak permainan adalah tidak masuk akal. Saya sama sekali tidak menyalahkan pemain tetapi bagi saya ia adalah salah satu perpindahan yang paling mengecewakan yang pernah terjadi."





United menang tiga dan tewas sekali dalam empat perlawanan liga yang melibatkan Van de Beek dalam skuad utama musim lalu dengan kadar kemenangan 75 peratus.

Ia merosot kepada 52.9 peratus dalam 34 perlawanan selebihnya tanpa mengetengahkan perancang tersebut, manakala purata gol mereka jatuh daripada 2.3 kepada 1.9 jaringan tanpa Van de Beek.

"Dia berkualiti tinggi," tambah Berbatov.

"Saya tidak gemar melihat kelab sekadar membeli pemain dan inilah salah satu daripada situasi itu. Saya pasti dia ada mengetuk pintu pengurus dan bertanyakan nasibnya.

"Saya rasa jika dia tidak gembira, Van de Beek harus terdorong untuk angkat kaki. Tempatnya dalam pasukan kebangsaan dalam risiko, lebih-lebih lagi Louis van Gaal yang bertanggungjawab ketika ini. Van Gaal adalah seorang pengurus yang gemar pemainnya kerap beraksi.

"Paul Pogba dan Bruno Fernandes tidak boleh disentuh di bahagian tengah United ketika ini. Tapi Scott McTominay, Fred dan Nemanja Matic yang berusia 33 tahun pula mendahului Van de Beek.

"Saya tahu sejauh mana perasaannya. Di penghujung karier saya sendiri, saya berkelana ke Greece. Presidennya menginginkan saya dan menandatangani saya tetapi tidak jurulatih. Jadi wujud beberapa masalah di antara kami. Ini situasi mengecewakan buat seorang pemain.

"Dia perlu berfikir panjang tentang keadaannya dan apa yang dia mahukan."