Presiden Barcelona, Joan Laporta, menegaskan kelab itu 'tidak berniat' untuk menjual sasaran Manchester United, Frenkie De Jong, tetapi berkata pemain tengah itu mungkin perlu menerima pelarasan gaji untuk kekal di Camp Nou.

De Jong, yang muncul sebagai salah satu hartanah bola sepak Eropah yang paling hangat di bawah Erik ten Hag di Ajax sebelum menyertai Barca pada 2019, telah dikaitkan kuat dengan perpindahan ke Old Trafford sejak bekas pengendalinya mengambil alih United.

Pemain antarabangsa Belanda itu berkata pada Mei bahawa keutamaannya adalah untuk kekal di Camp Nou, yang dilabelkan sebagai 'kelab idamannya', tetapi masalah kewangan Blaugrana telah menimbulkan spekulasi dia boleh pergi.

Hasrat Barcelona untuk merekrut penyerang Bayern Munich Robert Lewandowski hanya menguatkan khabar angin sebegitu, tetapi Laporta percaya De Jong gembira di kelab itu dan boleh kekal -- jika persetujuan mengenai gajinya dapat dicapai.

"Frenkie de Jong ialah pemain Barca dan diiktiraf sebagai salah seorang pemain terbaik di dunia," kata Laporta.

"Kami tahu ada kelab yang mahukan dia, bukan sahaja United, dan kami tidak berhasrat untuk menjualnya. Pemain itu, saya mendapat tanggapan, mahu kekal.

"Dia selesa di Barca dan saya akan melakukan apa yang mampu saya lakukan supaya Frenkie kekal di sini, tetapi ia juga isu gaji dan ia perlu diselaraskan.

"Apa yang pasti, paras gaji sesetengah pemain tidak selari dengan paras gaji yang ditetapkan lembaga pengarah yang saya ada keistimewaan mempengerusikannya."