Presiden Barcelona, Joan Laporta, telah memaklumkan kepada pengurus, Xavi Hernandez, bahawa kelab itu mesti melepaskan beberapa khidmat bintang Ansu Fati, untuk memudahkan kepulangan Lionel Messi.

Laporta membayangkan kepulangan Messi sebagai pemangkin kepada perjanjian penajaan yang tiada tandingan, meningkatkan sasaran dan semangat ketika bersaing di pentas Liga Juara-Juara.

Lionel Messi akan dialu-alukan kembali sebagai ejen bebas, dilaporkan memperoleh EURO10 juta -- jauh daripada pendapatannya yang lalu. Namun, ini masih menjadi beban kewangan bagi Barca, yang sedang bergelut untuk mematuhi peraturan Financial Fair Play La Liga.

Penyelesaiannya, menurut El Nacional, adalah melepaskan khidmat Ansu Fati. Musim yang mengecewakan pemain muda itu, dicemari oleh kecederaan dan kehilangan rentak, telah menyaksikan dia mengisi bangku simpanan, mencetuskan khabar angin tentang dia bakal meninggalkan Camp Nou.

Penghijrahan Fati boleh membawa masuk EURO50 juta yang amat diperlukan, dengan ketara memperkukuh keadaan kewangan Barca. Tottenham dilaporkan telah menyatakan minat yang mendalam terhadap graduan La Masia itu, dan bersedia untuk memenuhi kedua-dua permintaan ekonomi kelab dan pemain itu.

Bagaimanapun, individu berdiri yang teguh menentang penjualan pemain itu adalah Xavi Hernandez, yang percaya kepada potensi Fati yang belum diterokai dan membayangkan dia sebagai masa depan Barcelona. Buat masa ini, tidak pasti sama ada Xavi akan tunduk kepada daya tarikan kepulangan Lionel Messi, atau kekal komited untuk memupuk bakat Ansu Fati yang semakin berkembang.