Mikel Arteta percaya Arsenal memerlukan mencari semula rentak berikutan kekalahan 2-0 Liga Europa kepada PSV awal pagi tadi, yang menyaksikan The Gunners terlepas peluang untuk mendahului Kumpulan A dengan baki perlawanan.

Pasukan Liga Perdana Inggeris itu terbukti tidak bersemangat sejak awal permainan di Stadion Philips, dan telah pun melihat Cody Gakpo dan Xavi Simons menghiaslkan jaringan yang tidak dibenarkan selepas Joey Veerman meletakkan tuan rumah di depan.

Pemain gantian separuh masa, Luuk de Jong menambah gol kedua ketika PSV menekan kelebihan mereka, menyebabkan Arsenal melakar kekalahan pertama mereka dalam kempen Liga Europa.

The Gunners kini perlu menewaskan Zurich minggu depan untuk memastikan kedudukan teratas kumpulan mereka, dan Arsenal pula gagal mendapatkan keputusan yang positif berikutan seri dalam aksi liga bertemu Southampton Ahad lalu.

"Ia adalah penamat kepada rekod cemerlang yang cukup panjang," katanya “Hari ini adalah kekalahan pertama pada penghujung tempoh yang panjang.

"Sudah tiba masanya untuk mendapatkan semula perancangan yang terbaik, sudah tiba masanya untuk menganalisis apa yang berlaku. Kami tidak mencapai tahap kami hari ini, terutamanya dalam cara kami bersaing.


"Jelas sekali, tahniah kepada PSV, mereka adalah pasukan yang lebih baik dan mereka berhak memenangi perlawanan itu, tidak ada persoalan mengenainya."

PSV mempamerkan aksi pertahanan yang mantap apabila Arsenal gagal menjaringkan gol buat kali pertama dalam 17 perlawanan terakhir di tempat lawan di pentas Eropah, setelah memenangi 11 daripada 16 perlawanan sebelumnya.