Mikel Arteta harus menumpukan perhatian kepada Arsenal dan tidak banyak merungut, menurut pengendali Tottenham, Antonio Conte.

Spurs meraih kemenangan 3-0 ke atas Arsenal dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi tadi untuk menghalang The Gunners daripada memperoleh tiga mata yang mereka perlukan untuk meraih kedudukan empat teratas, dengan perbezaan antara kedua-dua pasukan kini turun kepada satu mata dengan baki dua perlawanan.

Son memenangi penalti yang disempurnakan Harry Kane untuk gol pembukaan dan kekasaran terhadap pemain antarabangsa Korea Selatan itu menyaksikan Rob Holding menerima kad kuning kedua pada minit ke-33. Ia adalah kad merah Liga Perdana ke-13 Arsenal sejak Arteta mengambil alih pada Disember 2019, lima lebih banyak berbanding pasukan lain dalam jangka masa itu.

Kane menggandakan jumlah golnya dan Son meletakkan Spurs 3-0 pada awal separuh masa kedua, dengan Arteta berkata selepas perlawanan dia tidak boleh memberikan pendapat mengenai keputusan pengadil.

"Dia perlu terus bekerja kerana dia sangat bagus. Mendengar seseorang mengadu sepanjang masa tidak begitu bagus. Jika kami mahu mengadu, kami mempunyai kemungkinan setiap perlawanan.

"Di Liverpool adakah anda mendengar saya mengadu tentang Fabinho dan semua kesalahan? Tidak. Dia boleh menerima nasihat saya jika dia mahu, tetapi jika tidak saya tidak kisah." atau dia akan 'digantung selama enam bulan'.

Conte, bagaimanapun, merasakan pengadil Paul Tierney betul dalam membuat keputusan apabila Spurs memenangi perlawanan liga ketiga berturut-turut menentang Arsenal buat kali pertama sejak 1961.

"Dia banyak merungut. Dia perlu lebih fokus kepada pasukannya. Dia perlu lebih fokus pada kerjanya," kata Conte.