Pemain tengah Arsenal, Granit Xhaka berang selepas kekalahan 2-0 pasukannya dalam Liga Perdana menentang Newcastle United, berkata pasukan kendalian Mikel Arteta 'tidak layak' untuk bersaing dalam Liga Juara-Juara selepas kekalahan di tempat lawan.

Gol sendiri Ben White memberikan The Magpies pendahuluan dalam pertembungan mesti dimenangi untuk Gunners, sebelum Bruno Guimaraes mengesahkan kemenangan Newcastle pada lewat, menyebabkan harapan Arsenal di kelompok empat teratas bergantung kepada keputusan perlawanan Ahad ini.

Arsenal kini ketinggalan dua mata di belakang Tottenham dalam kedudukan dengan baki satu perlawanan, di mana Tottenham perlu tewas kepada Norwich City untuk memberi peluang kepada The Gunners untuk menyelinap kembali ke empat teratas, ihsan perbezaan jaringan mereka yang lebih rendah.

The Gunners secara menyeluruh kalah dalam pertemuan penting itu, menghasilkan hanya 0.40 gol yang dijangkakan berbanding 1.38 gol Newcastle, dan hanya mengawal 33 peratus daripada penguasaan bola pada separuh masa pertama.

Bercakap kepada Sky Sports selepas kekalahan itu, Xhaka menggelarnya sebagai 'prestasi bencana', menuduh rakan sepasukannya tidak mengikuti pelan permainan Arteta dan menegaskan pasukan itu tidak layak untuk bola sepak Eropah selepas menghasilkan persembahan sedemikian.

“Sangat sukar untuk mencari perkataan yang tepat selepas perlawanan,” katanya. “Kami datang ke sini untuk menunjukkan permainan berbeza, tetapi dari minit pertama hingga minit ke-90 kami tidak layak berada di atas padang hari ini.

"Saya tidak dapat menjelaskan mengapa kami tidak melakukan rancangan permainan. Tidak mendengar kata jurulatih, [ia] adalah persembahan bencana.

"[Jika anda] bermain seperti ini anda tidak layak Liga Juara-Juara, malah tidak layak liga Europa. Sangat sukar untuk menerimanya pada masa ini, saya tidak tahu mengapa kami tidak melakukan apa yang diminta oleh jurulatih daripada kami."