Granit Xhaka telah memperincikan kegembiraannya di Arsenal dan berkata kelab itu mempunyai 'sesuatu yang istimewa dirancang' ketika mereka meneruskan kempen terbaik mereka.

Kemenangan semula ke atas West Ham pada Boxing Day memanjangkan rekod tanpa kalah The Gunners dalam Liga Perdana Inggeris kepada sembilan perlawanan, dengan pasukan kendalian Mikel Arteta hanya kehilangan lima mata setakat musim ini dan mendahului lima mata di puncak liga.

Kelab itu telah melebihi jangkaan dengan dorongan yang mustahil untuk kegemilangan EPL, dan dilaporkan mengintai tambahan lagi pada jendela perpindahan Januari dalam usaha mereka untuk merangkul kejuaraan liga buat kali pertama sejak 2004.

Xhaka telah memainkan peranan penting dalam kejayaan Arsenal musim ini, mencipta 22 peluang dan menyumbang empat bantuan dalam 15 penampilan, dan telah mengusik kelab itu mempunyai 'sesuatu yang istimewa' dirancang pasukan.



"Sudah tentu, saya gembira kerana kami berada di landasan yang sangat baik di Arsenal," katanya kepada Keystone-SDA.

"Saya berasa benar-benar tenang dan menikmati keyakinan yang besar di sana. Kami mempunyai sesuatu yang istimewa dirancang di London.

"Kami membincangkan segala-galanya [dengan Arteta mengenai Piala Dunia], ya. Dia boleh membaca saya seperti orang lain.

"Mikel tahu bagaimana rasanya dijatuhkan. Dia merasakan betapa sakitnya saya dengan cara saya tersingkir [di Qatar]. Tetapi terdapat banyak lagi cabaran dan kejohanan lain. Saya akan menerimanya."

The Gunners menamatkan tahun 2022 dengan perjalanan menentang Brighton and Hove Albion, sebelum menerima kunjungan rakan sekelas Newcastle United tiga hari kemudian.