Apabila tidak meletakkan nama Arsenal dalam senarai 34 pasukan pada Liga Juara-juara Eropah (UCL) musim ini ia telah memberi satu ransangan kepada Mikel Arteta untuk memastikan The Gunners kembali pada kelompok empat terbaik untuk layak ke Liga Juara-juara Eropah musim hadapan.

Untuk itu Arteta telah menyiapkan sebuah pasukan masa depan dengan mengetengahkan beberapa pemain muda untuk digandingkan dengan pemain-pemain senior seperti Emile Smith Rowe, Martin Odegaard dan Bukayo Saka.

Kehadiran pemain-pemain muda ini telah memberikan satu impak yang positif pada The Gunners apabila berjaya menduduki tangga ke 4 liga ketika ini setelah menewaskan Aston Villa di Stadium Villa Park. Sudah tentu ia akan memberi keyakinan dan motivasi kepada anak didik Arteta untuk terus memburu kemenangan bagi menghadapi 10 perlawanan lagi yang The Gunners perlu mengharungi sebelum tirai Liga Perdana Inggeris dilabuhkan. Ini akan memberi kelebihan kepada The Gunners kerana pencabar terdekat iaitu Manchester United telah pun bermain lebih satu perlawanan dan ketinggalan 4 mata di belakang The Gunners.

Berdasarkan dari prestasi terkini Arsenal itu ia tiada masalah bagi anak didik Arteta kerana mereka hanya mengalami satu kekalahan pada Liverpool dari lima perlawanan yang di tempuh. Dari jumlah perlawanan itu juga pemain-pemain The Gunners berjaya menjaringkan 7 gol dan hanya dibolosi 6 gol. Walaupun jumlah gol dibolosi itu hampir sama dengan jaringan yang dimiliki namun itu tidak sedikit pun akan menjejaskan prestasi anak didik Arteta kerana mereka berada pada mood yang baik dan sudah tentu ingin mengekalkan momentum kemenangan.

Tidak ada yang boleh menggugat The Gunners ketika ini kecuali kecederaan kerana pada kedudukan tangga ke 4 liga sudah tentu mereka tidak mahu kehilangan mata dan ketika ini juga mereka dahagakan kejayaan. Melalui statistik perlawanan ketika bertemu Aston Villa itu sudah cukup memgambarkan mereka begitu ghairah mengejar impian untuk ke Liga Juara-juara Eropah terutama dari segi ketepatan hantaran (86%) dan melakukan 521 hantaran berjaya dilakukan. Dari jumlah itulah The Gunners memperolehi 10 percubaan dan 3 percubaan tepat dan dari jumlah itu menunjukkan Arsenal sudah bersedia untuk menghadapi mana-mana pasukan sekali pun.