Erling Haaland akan kekal di Borussia Dortmund tanpa mengira kedudukan pasukan itu dalam Bundesliga musim ini, kata pengarah sukan, Michael Zorc.

Dortmund berisiko tidak layak ke Liga Juara-Juara Eropah (UCL) musim depan dan ia dikatakan mungkin menjadi penyebab Haaland berpindah ke pasukan lain.

Pemain berusia 20 tahun itu telah menjaringkan 51 gol dan menghasilkan 11 bantuan daripada 55 penampilannya dalam kesemua kejohanan sejak menyertai Dortmund daripada Salzburg pada Januari 2020.

Ketajamannya di depan gawang telah menarik minat kelab besar Eropah seperti Real Madrid, Barcelona, Manchester City, Manchester United dan Paris Saint-Germain (PSG).

Dia gagal menemui sasaran ketika pasukannya menewaskan Union Berlin 2-0 awal pagi tadi dengan Marco Reus memanfaatkan bola muntah susulan penalti yang diambil Haaland dalam babak pertama.

Dortmund kekal ketinggalan empat mata di belakang pasukan di tangga keempat, Eintractht Frankfurt, dengan hanya empat perlawanan berbaki musim ini tetapi Zorc yakin dapat mengekalkan Haaland biarpun mereka terlepas saingan UCL musim depan.

"Kami sudah menetapkan pendirian dengan jelas mengenai kes Haaland," kata Zorc kepada Sky Sport.

"Keputusannya tidak akan diputuskan tanpa Borussia Dortmund. Tidak kira di mana kami berakhir, Erling akan terus bermain bersama kami."

Raphael Guerreiro memastikan kemenangan Dortmund ke atas Union dengan gol pada lewat permainan tetapi kecederaan yang dialami Mat Hummels menyaksikan dia mungkin terlepas perlawanan menentang pasukan di tangga ketiga, Wolfsburg, hujung minggu ini.