Carlo Ancelotti menyifatkan 2022 sebagai salah satu 'tahun paling istimewa' selepas membimbing Real Madrid menjuarai Liga Juara-Juara dan LaLiga.

Kemenangan Los Blancos ke atas Liverpool di Paris Mei lalu menyaksikan Ancelotti menjadi jurulatih pertama memenangi pertandingan kelab terulung Eropah sebanyak empat kali.

Pemain berusia 63 tahun itu, yang telah dikaitkan dengan jawatan kosong Brazil, telah memikirkan tahun yang indah dan percaya ia berada pada kedudukan terbaik dalam kerjayanya.

“Ini adalah tahun istimewa yang datang selepas tempoh yang agak bermasalah,” katanya kepada Il Foglio.

"Ia menyangka bahawa karier saya akan berakhir. Ia adalah musim yang unik kerana cara kami menang, terutamanya dalam Liga Juara-Juara.

"Kemunculan semula yang menakjubkan, membatalkan semua ramalan dengan seribu kesukaran untuk diatasi. Saya menganggap tahun 2022 ini antara tahun paling istimewa dalam hidup saya. Ya, hanya 12 bulan untuk diingati."


“Malah, selepas kemenangan anda tidak pernah berhenti,” tambahnya.

"Anda segera berfikir tentang masa depan. Anda mengangkat gelaran ke-14 Liga Juara-Juara dan mereka serta-merta memberitahu anda untuk memikirkan tentang yang ke-15.

"Ia adalah dalam sejarah dan tradisi kelab ini. Real Madrid adalah sebuah kelab bola sepak, saya ulangi, sebuah kelab bola sepak. Ekonomi dan kewangan hampir menjadi latar belakang. Aspek sukan adalah yang paling penting.

"Namun begitu, belanjawan tetap teratur walaupun penstrukturan semula Santiago Bernabeu yang mencabar dan kesukaran tahun-tahun pandemik di mana semua bola sepak telah menderita."

Madrid, yang mengesahkan kemenangan 2-0 ke atas Valladolid pada hari Jumaat dalam perlawanan pertama mereka sejak Piala Dunia, akan beraksi seterusnya menentang Cacereno divisyen empat dalam Copa del Rey pada hari Selasa.