Jurulatih Juventus, Massimiliano Allegri, menegaskan dia tidak bimbang dengan pergelutan Dusan Vlahovic ketika Bianconeri bersiap sedia untuk menjadi tuan rumah kepada pencabar Scudetto, Roma.

Allegri berdepan kritikan hebat daripada penyokong Juventus selepas keputusan seri 0-0 di Sampdoria Isnin lalu, di mana Vlahovic hanya berjaya melakukan sembilan sentuhan secara keseluruhan, dan hanya tiga sentuhan sebelum rehat.

Tiada pemain yang turun padang selama 90 minit dalam perlawanan Serie A mempunyai lebih sedikit sentuhan sejak David Trezeguet melakukan lapan untuk Juventus menentang Catania pada Mei 2008.

Sejak permulaan musim lalu, sementara itu, Vlahovic telah menjaringkan 26 gol Serie A dalam 38 penampilan, tetapi hanya sembilan daripadanya muncul sejak berpindah ke Juventus pada Januari (dalam 17 penampilan).

Vlahovic juga telah beralih daripada menjaringkan purata setiap 109 minit untuk Fiorentina kepada menjaringkan setiap 139 minit untuk Bianconeri, walaupun kadar perbualan peluang besarnya telah meningkat sejak berpindah ke Turin (80 peratus, berbanding 73.33 peratus untuk Fiorentina pada musim lalu).

Dengan kekurangan kreativiti Juve menjadi titik perbincangan penting pada permulaan kempen, Allegri bertegas bahawa kekurangan penglibatan Vlahovic bukanlah satu kebimbangan.

“Jika dia menyentuh bola dan menjaringkan gol, saya akan gembira,” kata Allegri. “Kami mengalami separuh masa pertama yang teruk dengan Sampdoria.


"Perlawanan berlangsung 95 minit, saya marah kerana pada separuh masa kedua permainan perlu digenggam. Mereka menghadapi masalah, kami mempunyai peluang yang tidak kami manfaatkan.

“Adalah perkara biasa bahawa prestasi separuh masa pertama perlu dipertingkatkan, tetapi terdapat juga merit Sampdoria yang menutup ruang dan membuatkan pemain pertahanan bermain banyak.

"Tahun lalu kami meletakkan asas untuk kembali menang. Kami akan cuba melakukannya, kami juga akan melihat pasaran ketika ia berakhir. Keseronokan bagi saya ialah menang dan untuk melakukannya anda perlu melalui detik-detik sukar.

"Ia memerlukan sedikit kesabaran. Itulah sebabnya pada hari lain, selepas separuh masa pertama anda perlu bertenang kerana anda hanya boleh meningkat."

Vlahovic kini akan disertai dalam serangan Juventus oleh Arkadiusz Milik, yang tiba dari Marseille, manakala Leandro Paredes dari Paris Saint-Germain juga telah dikaitkan dengan perpindahan ke Turin.