Nigeria mengesahkan tempat mereka ke peringkat kalah mati Piala Negara-Negara Afrika dengan kemenangan 3-1 ke atas Sudan dalam Kumpulan D.

Gol separuh masa pertama daripada Samuel Chukwueze dan Taiwo Awoniyi meletakkan Super Eagles dalam perjalanan mereka, sebelum Moses Simon menambah gol ketiga selepas rehat.

Nigeria memberikan gol saguhati, ihsan penalti Walieldin Khidir, tetapi kini boleh dinobatkan sebagai pemenang Kumpulan D dengan baki perlawanan, bergantung kepada keputusan Mesir menentang Guinea-Bissau.

Nigeria mengambil masa kurang lima minit untuk menjaringkan gol, dengan Chukwueze menyempurnakan dengan tenang selepas lontaran jauh dilemparkan ke dalam kawasan penalti Sudan sebelum penyerang Union Berlin, Awoniyi melencong dengan melantun daripada sepakan percuma Kelechi Iheanacho.

Kerap diperangkap ofsaid dalam separuh masa pertama, Nigeria memperbaiki corak permainan dan berjaya mencari ruang sebelum penyerang Nantes, Simon, melengkapkan kemenangan.

Selepas mengatasi Salah dan Mesir dalam aksi pembukaan, Nigeria telah mememangi dua perlawanan pembukaan buat dua edisi AFCON buat pertama kali, sementara Sudan hanya menang satu daripada 15 aksi AFCON sejak 1972.