Senegal gagal memanfaatkan kelebihan mereka ketika menentang Guinea ketika mereka seri tanpa jaringan dalam aksi Piala Negara-Negara Afrika.

The Lions of Teranga mara ke final edisi 2019 tetapi masih lagi menunggu untuk gelaran AFCON pertama dan terbukti permainan serangan yang lebih baik diperlukan menerusi pertembungan Kumpulan B itu.

Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, mengeluh ketiadaan pemain Senegal, Sadio Mane, dan pemain Guinea Naby Keita, serta Mohamed Salah dari Mesir, dalam keputusan seri 0-0 menentang Arsenal pada Piala EFL pada Khamis. Namun Mane mahupun Keita tidak dapat memberikan detik ajaib untuk memecahkan kebuntuan di Bafoussam, walaupun ia bukan kerana kurang menghasilkan percubaan.

Guinea, yang mana Keita melakukan 18 hantaran di kawasan pasukan lawan, sepatutnya mendahului pada minit ke-31 apabila Morgan Guilavogui merembat tepat ke arah Seny Timothy Dieng selepas melakukan serangan balas, manakala Mane mencipta peluang terbaik Senegal dalam perlawanan itu pada minit ke-67 namun hanya untuk Bouna Sarr melencong tersasar jauh dari jarak dekat.

Kesilapan Sarr merangkum perlawanan di mana kedua-dua pasukan untuk hanya menghasilkan tiga percubaan tepat ke sasaran, walaupun kedua-duanya mampu layak ke pusingan seterusnya dengan masing-masing meraih empat mata daripada dua perlawanan dalam kumpulan bersama Malawi dan Zimbabwe.