Tammy Abraham menyempurnakan musim pertama yang tidak dapat dilupakan dalam Serie A dengan secebis sejarah ketika Roma menewaskan Torino 3-0 di Stadio Olimpico semalam.

Dua gol yang disempurnakan dalam separuh masa pertama menyaksikan Abraham menjadi pemain Inggeris yang mencatatkan jaringan terbanyak dalam satu musim bagi saingan liga utama Itali, melepasi 16 yang dilakukan oleh Gerald Hitchens di Inter pada 1961-62.

Satu-satunya pemain Roma yang menjaringkan lebih banyak daripada pemain antarabangsa England itu dalam musim sulung Serie A bersama kelab itu ialah Rodolfo Volk, yang meraih 21 gol pada kempen 1929-30.

Abraham juga telah menemui jaring sembilan kali dalam 13 penampilan dalam Liga Conference Europa musim ini dan berharap dapat menamatkan kempen yang tidak dapat dilupakan dengan kemenangan pada perlawanan akhir menentang Feyenoord pada hari Rabu.


“Saya sangat suka untuk mendapatkan tiga gol, untuk menjaringkan hatrik untuk pasukan saya, tetapi perkara paling penting ialah kami menang,” katanya kepada DAZN.

"Saya jatuh cinta dengan kelab ini pada hari pertama dan saya akan sentiasa membantu pasukan sebaik mungkin dengan gol dan bantuan saya. Ia adalah tahun yang baik untuk saya. Saya ingin membinanya dan berharap kami boleh menamatkan dengan trofi dan ini akan menjadi tahun yang sempurna."

Ditanya sama ada dia akan kekal di Roma, Abraham menjawab: "Saya suka kelab ini. Mereka telah memberi saya peluang untuk menunjukkan diri saya dan hati saya ada di sini. Kita akan lihat apa masa depan tetapi hati saya di sini."