Ketua jurulatih Brooklyn Nets, Steve Nash, memuji penampilan Kyrie Irving dalam saingan NBA ketika Boston Celtics tanpa duo superstar James Harden dan Kevin Durant.

Dengan Harden (hamstring) dan Durant (paha) diketepikan, Irving membantu Nets mendahului Eastern Conference dengan mengatasi Boston Celtics 109-104 semalam.

Di sebalik persembahan yang kurang cemerlang bekas pasukannya, Irving terlepas triple-double selepas mengutip 15 mata, 11 assist, dan sembilan rebound.

Nash, bagaimanapun, memuji Irving selepas Nets (40-20) mengambil alih tempat Philadelphia 76ers (39-20) di puncak timur.

"Aksi Ky masih lagi tidak berada di tahap terbaik tetapi dia telah bermain dengan baik.

"Tetapi dia pasti mengganggu permainan bola keranjang secara bertahan, dan secara keseluruhan, dia menarik banyak perhatian. Saya fikir dia hebat dengan banyak cara yang berbeza daripada yang biasa kita lakukan dan saya fikir rakan sepasukannya benar-benar menjemputnya juga."


"Sebagai pesaing, saya hanya berusaha pergi ke sana dan melakukan perkara-perkara kecil, butiran kecil, memilih lelaki atau berada di kedudukan yang betul," tambah Irving. "Apabila anda tidak mempunyai kaki di ujung ofensif, saya merasa seperti saya sampai ke tempat yang saya ingin pergi.

"Beberapa sudut, kanan, kiri, pendek, ini, terus bermain, terus mempunyai mentaliti, permainan seterusnya, dan saya dapat memberi kesan dengan rakan sepasukan saya di kedua-dua hujung lantai, hanya membuat permainan yang betul. Ini permainan yang mudah apabila anda mempunyai rakan sepasukan yang berada di luar sana yang berada di tempat yang tepat dan mereka juga memenuhi peranan mereka."