Persekutuan Karate Malaysia (MAKAF) hampir pasti melantik jaguh Asia, R. Puvaneswaran, sebagai jurulatih skuad kebangsaan dengan satu pengumuman rasmi akan diadakan Sabtu ini.

Ia sekali gus mengetepikan satu lagi calon pilihan, G. Yamini, dalam membimbing atlet negara menjelang Sukan SEA Vietnam hujung tahun ini.

Dua bekas atlet kebangsaan itu sebelum ini disebut-sebut sebagai calon yang akan menggantikan jurulatih dari Iran, Ali Reza Soleymani.

Sebagai rekod, Puvaneswaran pernah melatih skuad kebangsaan Thailand dari 2017 hingga 2019

"Kesemua jurulatih hanya akan diberikan kontrak setahun memandangkan apabila kami (MAKAF) memberikan kontrak dua tahun kepada atlet dan jurulatih, kami tidak dapat melihat kemajuan 100 peratus," kata Setiausaha Agung MAKAF, Datuk Nur Azmi Mohd, kepada Nadi Arena.

"Pencapaian jurulatih juga tidak mencapai 100 peratus

"Dengan kontrak setahun ini, kami mempunyai tiga kumpulan dan masing-masing mempunyai KPI (indeks prestasi utama) untuk mendapatkan pingat emas dalam Sukan SEA hujung tahun ini.

"Ketiga-tiga jurulatih kami mempunyai KPI masing-masing dan perlu sekurang-kurangnya dapat menambah pingat emas atau mengekalkan status juara keseluruhan acara karate yang telah diraih sepanjang tiga edisi lalu," katanya.