Gareth Southgate mencabar pemain England untuk terus mencipta sejarah menjelang aksi separuh akhir Euro 2020 bertemu Denmark.

Skuad kendalian Southgate menyasarkan kejuaraan utama buat pertama kali sejak 55 tahun tetapi sudah secara konsisten mencapai ke tahap baru kebelakangan ini.

Kemenangan pusingan 16 ke atas Jerman merupakan kali pertama mereka menewaskan negara yang bergelar juara dunia dalam perlawanan kalah mati sejak Piala Dunia 1966.

Kemenangan suku akhir 4-0 ke atas Ukraine menjadikan mereka mara ke separuh akhir dua kali berturut-turut dalam kejohanan utama selepas Russia 2018 -- pertama kali England mencapai peringkat itu sejak kali terakhir dalam Kejuaraan Eropah 1968.

Bagaimanapun, kemarau lebih lima dekad itu adalah satu statistik yang terus berkembang, tetapi Southgate berasakan skuad mudanya itu mampu bebas daripada perkara itu selepas ini.

"Kami tidak mempunyai sejarah bola sepak yang bagus seperti yang ketahui," katanya. "Pemain-pemain ini membuat kemajuan yang besar."

"Kami telah meruntuhkan halangan dalam kejohanan ini dan mempunyai peluang lagi untuk melakukannya esok.

"Kami tidak pernah ke final Kejuaraan Eropah dan kami boleh menjadi pasukan England pertama yang melakukannya."

60,000 penyokong akan membanjiri Wembley awal pagi esok -- peningkatan kapasiti berbanding perlawanan sebelumnya di London dalam saingan Euro 2020.

Kemenangan ke atas Jerman diraikan dengan pusingan kehormatan tetapi Southgate telah menyaksikan penerimaan yang lebih lebih kurang berbanding pengembaraan mereka di Russia.



"Ini sudah pasti terasa berbeza kali ini," katanya. "Piala Dunia adalah perjalanan yang sangat penuh dengan emosi bagi kami. Kami tidak memenangi pertandingan kalah mati selama 12 tahun sebelumnya.

"Kemenangan ke atas Colombia di mana kami memenangi perlawanan kalah mati, memenangi penentuan penalti. Sangat beremosi.

"Kemudian suku akhir dengan Sweden, mara ke separuh akhir buat pertama kali selepas [22] tahun.

"Ia berasa berbeza kali ini atas apa yang telah kami capai. Kami memiliki sasaran yang lebih mendalam.

"Kami tidak meraikan kemenangan dengan cara yang sama. Kami segera fokus untuk cabaran berikutnya dan ia sama seperti di Rom. Fokus kembali segera terarah kepada bertemu Denmark."