Bintang Golden State Warriors Stephen Curry akan diketepikan sekurang-kurangnya seminggu lagi setelah MRI menunjukkan radang di tulang ekornya.

Curry tidak bermain sejak mengalami tulang lebam dalam kemenangan Warriors ke atas Houston Rockets minggu lalu.

Bekas MVP dua kali itu telah diketepikan daripada perlawanan ketiga berturut-turut dengan aksi bertemu pendahulu Eastern Conference, Philadelphia 76ers.

Tetapi Curry dijangka terlepas empat lagi perlawanan, ketua jurulatih Warriors, Steve Kerr mendedahkan menjelang pertemuan dengan 76ers.


"Kami akan menilai semula dalam seminggu," kata Kerr kepada wartawan. "Dia mendapat MRI pagi ini dan itu menunjukkan radang pada tulang ekor itu.

"Dia telah membuat kemajuan dalam beberapa hari pertama hanya berehat dan kemudian dia melakukan sedikit pekerjaan lagi [Isnin] dan masih sakit.

"Oleh itu, kakitangan latihan kami dan Steph bersatu dan memutuskan ini akan menjadi sedikit lebih lama daripada yang kami fikirkan dan harapkan. Oleh itu, kami akan menilai semula dalam seminggu."

Curry secara purata memperoleh 29.0 mata (kelima terbaik dalam NBA), 6.2 assist dan 5.3 rebound setiap perlawanan buat Warriors musim ini.