Andrey Rublev meneruskan rentak luar biasa 2021 apabila mengatasi Stefanos Tsitsipas, awal pagi tadi, dengan straight set untuk mara ke final Kejohanan Tenis Terbuka Rotterdam.

Tsitsipas turut menikmati awal musim yang menarik tahun ini apabila layak ke separuh akhir Terbuka Australia, tetapi Rublev menepati ramalan ramai untuk mara.

Pemain Russia itu merakamkan kemenangan 6-3, 7-6, (7-2) untuk mengungguli kemenangan ke-12 daripada 13 pertarungan musim ini.

Kejayaan itu juga melanjutkan rentaknya dalam Jelajah ATP 500 kepada 19 kemenangan. Hanya Roger Federer (28) dan Andy Murray (21) pernah menghasilkan kemenangan yang lebih lama.

"Saya bermain di tahap terbaik dalam kejohanan terbaik untuk memberi daya saing, kemudian mara sejauh yang mungkin sambil berusaha menjuarainya," kata Rublev dalam wawancara di tengah gelanggang.

"Perlawanan akhir selalu istimewa, jadi saya akan berusaha melakukan yang terbaik esok."

Rublev mungkin memerlukan yang aksi terbaik memandangkan lawan yang bakal dihadapinya, Marton Fucsovics, turut mempamerkan persembahan bertenaga.

Fucsovics menjelmakan persembahan hebat untuk mengejutkan pemain nombor 26 dunia, Borna Coric 6-4, 6-1.

Ia akan menjadi pentas final ketiga dalam karier Fucsovics dan yang pertama sejak Februari 2019 apabila ditewaskan rakan senegara Rublev, Daniil Medvedev, dalam Terbuka Sofia.