Novak Djokovic meneruskan prestasi baiknya apabila melepasi rintangan Damir Dzumhur dalam pusingan pertama Grand Slam Terbuka Amerika Syarikat (AS) hari ini.

Selepas melebarkan kemenangannya kepada 23-0 tahun ini selain memenangi Kejohanan Terbuka Barat & Selatan minggu lalu, Djokovic menunjukkan tanda-tanda keletihan dalam kemenangan 6-1, 6-4, 6-1 ke atas Dzumhur di Flushing Meadows.

Pemain nombor satu dunia itu berdepan cabaran lebih sukar dalam set kedua tetapi masih mampu memuktamadkan kemenangan dalam tempoh 1 jam 58 minit.

Djokovic mengekalkan rekod tidak terkalahnya dalam pusingan pertama Terbuka AS untuk meningkatkan rekod itu menjadi 15-0.

Juara 17 Grand Slam itu merupakan pilihan utama untuk memenangi edisi keempatnya dan dia membuktikan kesungguhannya sejak awal lagi dalam pertemuan di Stadium Arthur Ashe itu.

Djokovic mematahkan servis Dzumhur sebanyak dua kali dan melakukan enam kesilapan sendiri untuk menawan set pembukaan. Namun, persembahannya mengendur dan kekecewaannya meningkat ketika Dzumhur memberikan saingan hebat dalam set kedua.

Selepas rehat, mereka mengharungi Game keenam dan ketujuh panjang yang menyaksikan Dzumhur turut mensia-siakan peluang sebelum Djokovic menerajui pertarungan 5-4, kemudian menutupi set itu diselangi jeritan kuat.

Aksi pada awal set ketiga menyaksikan Djokovic meniti landasan kemenangan, tambahan pula Dzumhur memerlukan rawatan di bahagian otot perutnya di penghujung permainan.

Pemain Serbia itu akan berdepan Brit Kyle Edmund dalam pusingan seterusnya.