Terbuka Antarabangsa Itali: Impian final Nadal-Djokovic berkecai 

Oleh Shaiful Shamsudin 20 September 2020 172
Terbuka Antarabangsa Itali: Impian final Nadal-Djokovic berkecai 
Rafael Nadal menempa kekalahan mengejut di tangan Diego Schwartzman dalam suku akhir Kejohanan Tenis Antarabangsa Itali, sekali gus satu tamparan besar buat raja gelanggang tanah liat itu dalam persediaan menghadapi Terbuka Perancis.

Schwartzman 6-2, 7-5 di Rom mengakhiri rekod 100 peratus Nadal dalam pertemuan mereka malam tadi selepas sembilan kemenangan berpihak kepada pemain Sepanyol itu.

Dalam pertembungan kelima mereka di tanah liat dan yang pertama di permukaan itu sejak pemain nombor dua itu memenangi pertarungan empat set dalam suku akhir Roland Garros 2018, giliran Schwartzman pula mencipta kemenangan.

Ketika mendahului 5-4 dalam set kedua, dia mengetepikan kebangkitan juara 12 kali Terbuka Perancis itu. 

Pilihan kelapan itu mengembalikan rentak dan semangatnya untuk melengkapkan kejayaan yang pasti sukar dilupakannya apabila mengakhiri pertarungan tersebut dengan satu pukulan voli yang gagal dijangkau lawan lalu membuatkan Nadal terdampar.
 
Keputusan itu mengakhiri prospek final di antara Nadal dan pilihan utama, Djokovic, sementara Schwartzman bakal berhitung dengan pemain dari Kanada, Denis Shapovalov, di peringkat separuh akhir. 

Pemain itu meneruskan kemaraan dengan mengetepikan cabaran dari atlet Bulgaria, Grigor Dimitrov, 6-2, 3-6, 6-2. 

"Hari ini saya memperagakan aksi terbaik. (Ia hampir) sama dengan aksi menentang Rafa di Roland Garros tiga tahun lalu jadi saya sangat gembira," katanya dalam wawancara pasca perlawanan. 

"Saya tidak terlintas untuk mengalahkannya kerana saya tidak beraksi dengan baik akhir-akhir ini. Tetapi hari ini saya melakukan yang terbaik dan saya sangat gembira."

Terdapat situasi jelas yang membelenggu Nadal dalam penyingkiran awal kali ini memandangkan ini adalah kejohanan pertamanya sejak Februari lalu. 

Pemain berusia 34 tahun itu memilih untuk tidak beraksi dalam Terbuka Amerika Syarikat (AS) bulan lalu ekoran kebimbangan mengenai perjalanan jarak jauh dalam krisis COVID-19 ini.


 

Tentang Penulis

Shaiful Shamsudin

Komen