Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) telah menyatakan sokongan mereka terhadap penggantungan empat tahun ke atas Russia daripada menyertai sebarang acara sukan antarabangsa seperti yang ditetapkan oleh Agensi Antidoping Dunia (WADA).

WADA mendapati Agensi Antidoping Russia (RUSADA) tidak patuh terhadap pertemuan yang diadakan di Lausanne, Switzerland semalam ekoran ketidaktekalan data antidoping yang didedahkan dalam satu siasatan.

Setiap atlet tidak dibenarkan untuk bersaing di bawah bendera Russia dalam Sukan Olimpik 2020 dan Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022 selain tempat negara itu dalam Piala Dunia Qatar 2022 juga mungkin terancam.

IOC menyokong hukuman yang dicadangkan pada bulan lalu itu dan mengekalkan pendirian mereka selepas pengumuman berkenaan.

"Perwakilan Pergerakan Olimpik hari ini sebulat suara menyokong keputusan Jawatankuasa Eksekutif WADA, yang sejajar dengan kenyataan yang dibuat oleh Lembaga Eksekutif IOC (pada 26 November) dan disahkan oleh Sidang Kemuncak Olimpik," kata satu kenyataan yang diterbitkan Omnisport.

Bulan lalu, IOC berkata mereka akan "menyokong sekatan yang paling ketat terhadap semua yang bertanggungjawab terhadap manipulasi itu".

Kenyataan itu menambah: "IOC menekankan bahawa apa-apa sekatan harus mematuhi undang-undang keadilan semula jadi dan menghormati hak asasi manusia.

"Oleh itu, IOC menegaskan bahawa orang yang bersalah harus dihukum dengan cara paling sukar, mungkin kerana keseriusan pelanggaran ini dan dengan itu mengalu-alukan sekatan bagi pihak berkuasa Russia yang bertanggungjawab."

Kenyataan WADA semalam berkata: "Jawatankuasa Eksekutif WADA telah memberikan respons dengan hukuman paling berat sambil melindungi hak atlet Russia yang dapat membuktikan bahawa mereka tidak terlibat dan tidak mendapat manfaat daripada penipuan ini."